Ik weet eerlijk gezegd niet of deze aanscherping 9 jaar voor deze deadline gaat helpen. Ja, er is volgens de klimaatmodellen snel ingrijpen nodig. Maar van de andere kant bekeken: veel landen liggen denk ik al niet of nauwelijks op schema voor die 40% die eerst als richtlijn gold. Als je denkt dat misschien nog net te kunnen gaan halen, en de doelstelling wordt op 55% gelegd, is dat dan motiverend of juist demotiverend?
Ook kan je je vragen gaan stellen bij wat de beste korte termijn doelen zijn om de lange termijn doelen te halen. Was het bijvoorbeeld niet verstandiger geweest om een richtlijn te maken van 40% CO2 reductie én bepaalde hoeveelheden investeringen in groene technologie? Het voordeel daarvan zal je nog niet direct voor 2030 zien, maar het zou wel kunnen bijdragen aan het halen van de volgende doelen.
Ik vind het lastig, en ik moet natuurlijk ook onthouden dat ik vanuit (op CO2 gebied) een van de minst groene landen van de EU zit te kijken, onder andere door een gebrek aan mogelijkheden voor waterkrachtcentrales (heel veel tegen te zeggen vanuit onder andere ecologisch oogpunt, maar super fijn voor CO2 reductie), weinig kernenergie (met weer zijn eigen risico's en afvalproblemen, maar erg fijn voor CO2 reductie) en een hoge bevolkingsdichtheid (zowel zon als wind als biobrandstof kunnen veel ruimte vragen en overlast geven). Misschien dat Oostenrijk en Noorwegen wel zoiets hebben van "55%, eitje, dit motiveert ons echt om voor de 70% te gaan". En misschien vertekend het landschap zich wel veel sneller dan ik nu kan zien. Met de huidige ontwikkelingen aan windkracht op zee bijvoorbeeld valt er voor ons 'Ollanders dan weer veel te winnen. België zit op de kernenergie na een beetje in hetzelfde schuitje als wij op dit moment. Iets meer ruimte, maar de "extra" ruimte is toch vooral moeilijker te gebruiken grond en natuurgebied enzo, en de Ardennen hebben niet het oppervlak dat waterkracht echt zinnig maakt (al zou de opslag van energie via waterkracht dan mogelijk wel weer een optie zijn, veel beter dan hier in het noorden, dus misschien dat straks wanneer het op de Noordzee waait onder Luik de pompen aan springen?). Dus ook jullie politici mogen alvast gaan oefenen op hoe je het beste "we hebben het niet gehaald, maar..." kan zeggen.
Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 april 2021 om 10:46.
|