Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen
Neen, net om te vermijden dat men de moslims dat achterpoortje moet bieden, moet men voor assimilatie gaan.
Ik zie twee opties:
1) erkennen dat uw maatschappij uit verschillende culturen bestaat. Indien men wil vermijden dat een te groot deel van de maatschappij bepaalde rechtspraak/wetgeving als fundamenteel onrechtvaardig beschouwt, ga je rechtspraak/wetgeving per cultuur/overtuiging moeten toelaten.
2) vasthouden aan het feit dat wetgeving en rechtspraak voor iedereen hetzelfde moet zijn.
Om optie 1 te vermijden (want die vind ik helemaal niet wenselijk), is net de assimilatie nodig. Men heeft die assimilatie nodig om optie 2 op lange termijn te kunnen behouden.
|
Ik had het niet over moslims maar over gewone mensen die gewoon graag wat meer baas zouden willen zijn over hun vrouw of vrouwen in het algemeen. Waarom zouden die - even in het gedachtenexperiment zoals patrickve uitgaand van 'strategisch individualisme' zonder de gelaagdheid als hoogste goed - tegen multiculturele rechtspraak zijn, wetende dat het gros van de bevolking wellicht wél voor gelijke rechten voor vrouwen is? Die kunnen dan toch beter 'moslim spelen' voor de rechtbank?