Los bericht bekijken
Oud 25 april 2021, 10:51   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard Lightyear One "de EV met 5 m² PV" komt nog 2021

Ik ben echt benieuwd naar hun verbruiksrecord die ze zouden kunnen halen.

8,3 kWh/100 km verbruik en tot 725 km rijbereik (WLTP)
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210422_94286217

Nederlands bedrijf brengt elektrische auto met dak vol zonnepanelen op de markt voor 150.000 euro

22/04/2021 om 13:50 | Bron: BELGA

Het Nederlandse bedrijf Lightyear brengt eind dit jaar een elektrische wagen op de markt die wordt aangedreven door zonnepanelen. Kostprijs: 150.000 euro, zonder btw.

De Lightyear One - zoals het eerste model werd gedoopt - heeft op het dak 5 vierkante meter aan zonnepanelen. Het bedrijf maakt zich sterk dat het daarmee een bereik van 725 kilometer kan garanderen. De wagen moet wel nog aan het stroomnet worden gekoppeld, maar dat zou beperkt blijven.

Volgens CEO Lex Hoefsloot is de zonneauto niet alleen geschikt voor zuiderse landen, maar wekken de zonnepanelen ook in Nederland voldoende elektriciteit op om de wagen 75 procent van de tijd aan te drijven.

Exclusieve wagen

Eind dit jaar komt de Lightyear One op de markt. In 2022 wordt de productie dan opgedreven. De wagen zal voorlopig enkel in Europa te koop zijn. De prijs is met 150.000 euro, zo erkent de topman, hoog. “In het begin is het een exclusieve wagen”. Maar het is wel de bedoeling op termijn niet enkel voor de exclusieve markt te produceren.

Lightyear maakte donderdag een akkoord bekend met bandenproducent Bridgestone. Die zal speciale banden maken voor de zonneauto, met lagere weerstand.
Alle info via https://lightyear.one/lightyear-one

Techniek: https://lightyear.one/technology

Het PV gedeelte zou voor 70 km extra rijbereik kunnen zorgen. (215 Wp/m²* 5 m²)

[rk] ttz in bepaalde ideale zonnige omstandigheden en weinig dagelijkse kilometers hoef je de EV nog nauwelijks bij te laden.

Uiteraard parkeer je dan die wagen ook niet urenlang in de schaduw.
En op lange afstanden mag het best zonnig zijn. [/rooskleurig]


Citaat:
Lightyear solar technology

Lightyear's integrated solar technology greatly reduces the need for grid-charging. The patented double curved solar array achieves 215 Wp/m² and is fully automotive compliant. The solar cells cover a total of 5m².

Lightyear in-wheel motor technology

With four independently controlled in-wheel motors and 97% efficient drivetrain, we achieved a weighted WLTP cycle efficiency of 91% and a total peak vehicle torque of 1920 Nm.

The most aerodynamic 5 seater to date

Lightyear One’s design allows it to attain a record-breaking drag coefficient (Cd) of less than 0.20. It is the most aerodynamic five seater to date, including 780l storage space.

Lightweight body and chassis

We found the balance of using lighter building materials like aluminium and carbon fiber while maintaining rigorous safety standards.

Complete thermal integration

Efficiently integrating the latest technologies, we capture and re-use any residual heat to maintain our critical components at their optimal temperature with minimum energy loss.
Via wikipedia vind je nog andere data, ook andere prijs:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lightyear_One

Voor de PV-techniek in de praktijk te testen gebruikten ze andere EV:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...en-volkswagen/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2021 om 11:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden