Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
'Verdrijving'? Dat is een kanjer van een eufemisme . 'Uitmoorden', zult u bedoelen.
|
Ik heb het over de wereldwijde evolutie van jager-verzamelaar naar landbouwer. In Midden en Zuid-Amerika waren er trouwens serieuze beschavingen als ik dat zo nog mag noemen want de wokes hebben iets tegen dat woord, zij lijken de jager-verzamelaars tegenwoordig hoger aan te schrijven (maar ze zijn progressief hoor, niet reactionair).
Er is gemoord en er is oorlog gevoerd. Van beide kanten. En ja de oorspronkelijke bevolking had het recht aan zijn kant terwijl de Europeanen gedreven door miserie en concurrentie op het eigen continent moeilijk als de goeden beschouwd kunnen worden. Er zijn echter ook massa's mensen gestorven door ziektes, honger, ... . Het was te doen om grond, niet om het uitmoorden van volkeren. Er werd verkracht maar ook getrouwd. Er was vermenging, samenwerking, tegenwerking, ... . Het was complex en in mijn ogen geen genocide.
En een deel van de nakomelingen van de oorspronkelijke bevolking zijn ondertussen een pak beter af dan hun voorouders. Tenzij ze uiteraard noch met de fles in de hand lopen te treuren over hun fictieve aards paradijs.