Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Daar draait zijn frustratie rond : dat hij die 20 a 25% van het vlaams kiespubliek vertegenwoordigt en nul % van het waals electoraat nooit zijn zin kan opleggen aan de maatschappij.
|
Je maakt er iets van dat het niet is.
Moest het voorstel van iemand anders komen die buiten de politiek staat zou u anders reageren. Dat maakt de analyse van De Wever over ons in mijn ogen ondemocratische kiessysteem niet onjuist.
De positie van waaruit hij reageert is gelijkaardig voor alle partijen.
Ik ga ervan uit dat onder het huidige politieke bestel elke partij, zelfs groen, op lange termijn een min of meer potentieel van 20% heeft tot 25%. Zeker als het VB zo groot blijft.
En ik blijf erbij dat je daardoor geen coherent beleid krijgt en je derhalve als partij zelfs afgestraft wordt omdat je uw programma niet hebt uitgevoerd wat gewoon logisch is als je met 6 moet samenhokken.
Het zou beter geweest zijn moest dit voorstel van iemand anders gekomen zijn. Dan zou de discussie ten gronde gevoerd worden over het onderwerp en niet over de intenties van De Wever. Hij legt in alle geval wel de vinger op de wonde.
De posts van Patrick zijn tenminste wat dat betreft beter gezien zijn ervaringen in Frankrijk. Maar ook hij is gekleurd omdat hij gewoon tegen bestuur is tout court.
N-VA is tegen rechtstreekse democratie, en ik ben daar ook voor. Zelfs dat is niet eenvoudig in te voeren omdat het niet mag volgens de grondwet.
Iedereen heeft daar een panische angst van blijkbaar.