Los bericht bekijken
Oud 28 april 2021, 22:16   #560
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ging die zichzelf niet voor een trein gooien?
Voor de TGV.

Citaat:
De waarheid achter Tobback die zich voor de tgv ging gooien

06/09/11
Bron : Knack

'Ik zal mij figuurlijk en desnoods zelfs letterlijk op de rails leggen om dit project tegen te houden.' Vijfentwintig jaar later vindt Louis Tobback dat 'het misschien tijd wordt om de waarheid achter dat citaat te vertellen'.

'Zonder de tgv had dit allemaal er nooit gestaan', vertelt Tobback in Knack Extra, doelend op de vernieuwde stationsomgeving van Leuven. Hij was toch de man die zich, jaren her, voor de tgv ging werpen. Nee?

'Het zal u misschien verbazen', zegt Tobback, 'Maar ik was niet tegen de tgv. De toenmalige minister van Verkeer Herman De Croo (Open VLD) stelde voor om de tgv, ter hoogte van de luchthaven in Zaventem, onder de E40 te laten gaan. Vanaf daar zou hij in een aparte bedding naar Luik sporen. Onderweg zou de tgv niet langs het station van Leuven, maar ten zuiden van de stad passeren. '

'Ik had de ambitie om in Leuven ooit een rol van betekenis te spelen. Geen tgv door Leuven: dat was een serieuze streep door mijn rekening. Daarom hebben we in het partijbestuur beslist dat de tgv er mocht komen, maar alleen langs bestaande sporen.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-26303.html