In Belgie was de automarktverhouding aantal tweedehands/nieuwe wagens = 1,44 (meer is evident) in 2020, komende van 1,18 in 2019.
In Nederland was dat 5,66 komende van 4,28 in 2019...
(heel veel meer is niet meer zo evident, maar NL is een heel occasie-specialleke of ze half W-Europa opkopen...)
Tot zover de invloed van de pandemie in 2020...
bron:
Citaat:
https://www.autowereld.com/nieuws/au...ht-als-in-2020
NOG NOOIT ZOVEEL OCCASIONS VERKOCHT ALS IN 2020!
De Nederlandse markt voor nieuwe auto's kreeg in 2020 een flinke knauw, maar de occasionverkopen veerden juist op door de coronacrisis. Mensen waren massaal op zoek naar individueel vervoer en vonden dat in tweedehands auto's. Vorig jaar werden er voor het eerst in de geschiedenis meer dan 2 miljoen occasions verkocht.
Wat de verkoop van nieuwe auto's betreft, heeft Nederland een rampjaar achter de rug. Maar de occasionhandel heeft juist alle reden tot juichen. Er gingen in 2020 maar liefst 2.025.309 occasions 'over de toonbank' (plus 55.000 stuks ten opzichte van 2019).
Een recordaantal, dat volgens de BOVAG te verklaren is door de behoefte van de Nederlandse consument aan individueel vervoer in coronatijd.
ELEKTRISCHE AUTO'S SPELEN GEEN ROL VAN BETEKENIS
Elektrische auto's spelen (vooralsnog) een marginale rol op de occasionmarkt. Van de 2 miljoen verhandelde tweedehands auto's hadden slechts 14.000 een elektrische aandrijflijn; een verdubbeling ten opzichte van 2019. Diesels worden minder populair (van 14 naar 12 procent), het overgrote deel (bijna 82 procent) kiest nog steeds gewoon voor benzine.
IN MAART, APRIL EN MEI STERKE DALING
Het zijn trouwens vooral de zomermaanden die goed geweest zijn voor de occasionbranche. In maart, april en mei - toen de coronapaniek het grootst was - zakten de verkopen met 26 procent in, en ook november en december waren slecht. Maar daartussenin kocht de Nederlandse consument de occasionsites leeg.
|
Even in Duitsland kijken, ik heb daar geen aantallen maar wel de omzet in miljard Euro: evolutie
ook wg corona...
Citaat:
|
Het zijn trouwens vooral de zomermaanden die goed geweest zijn voor de occasionbranche. In maart, april en mei - toen de coronapaniek het grootst was - zakten de verkopen met 26 procent in, en ook november en december waren slecht. Maar daartussenin kocht de Nederlandse consument de occasionsites leeg.
|
Als je een (benzine)wagen nu wilt kwijtgeraken weet je waar je moet zijn.
En vooral de handelaren weten dat...