Wie weet gaan ooit alle peperdure snelheidsremmers zoals verkeersdrempels, -kussens, -plateaus, -chicanes, -vluchtheuvels enz... midden op de rijbaan verdwijnen.
Ook het misbruik van de voorrang van rechts - buiten de bebouwde kom - als snelheidsremmer kan dan zeker definitief weg.
Want die hebben alle dan geen doel meer.
Of vind iemand dit onlogisch dat die dan afgebouwd worden en verdwijnen en/of geen heraanleg meer?
Ik ggl willekeurig op het doel van "snelheidsremmers"
Citaat:
SNELHEIDSREMMERS MISSEN DOEL NIET
Gepubliceerd op ma 22 feb 2021
Uit snelheidsmetingen in de Oude Kouterdreef, de Elststraat en de Driesstraat blijkt overduidelijk dat de snelheidsremmers hun doel niet missen. In 2016, vóór de aanleg van de verkeersdrempel, bedroeg de overtredingsgraad in de Driesstraat nog 42 procent. Die werd nu teruggedrongen tot 17 procent.
85 procent van de voertuigen rijdt er nu minder dan 51 km per uur, een succes als je bedenkt dat de toegelaten snelheid er 50 bedraagt. In de Elststraat schommelt de overtredingsgraad nog slechts tussen de 6 en 9 procent, afhankelijk van het type snelheidsremmer.
Uit de metingen blijkt ook dat het verschil in effect op de snelheid tussen een verkeersplateau en een Berlijns kussen verwaarloosbaar is. Daarom kiezen we voortaan voor Berlijnse kussens. Zij veroorzaken immers minder geluidsoverlast.
De snelheidsremmers bewijzen dus wel degelijk hun nut. Het gemeentebestuur bekijkt nu samen met de politie waar er bijkomende remmers kunnen worden ingeplant. In de nabije toekomst zal de politie zich voor snelheidscontroles meer kunnen toespitsen op straten waar het plaatsen van remmers niet mogelijk of wenselijk is.
https://www.zele.be/snelheidremmers-missen-doel-niet#
|
Citaat:
https://magazine.vab.be/op-weg/mobil...fici%C3%ABnter
Voorrang van rechts? Zo veel mogelijk schrappen!
En de snelheid?
Sommige voorstanders van de voorrang van rechts vrezen dat de snelheid zal toenemen als deze voorrangsregel verdwijnt. Het klopt dat heel wat gemeenten de voorrang van rechts zien als een snelheidsremmer, maar volgens VAB zijn er heel wat andere mogelijkheden om een lagere snelheid af te dwingen. De juiste inrichting van een kruispunt is bijvoorbeeld veel efficiënter. Ook trajectcontroles zorgen ervoor dat bestuurders de juiste snelheid aanhouden. Het is geen goed idee om een regel die bedoeld is om de voorrang te regelen te gebruiken om de snelheid te milderen.
VAB vindt het belangrijk dat ook de kwetsbaarste verkeersdeelnemers (jongeren en senioren) de verkeerssituatie goed kunnen inschatten. Uit eigen onderzoek blijkt dat fietsende jongeren zeer grote problemen hebben met het juist toepassen van de voorrangsregels, zeker op plaatsen waar een duidelijke hoofdweg loopt, maar toch nog voorrang van rechts wordt toegepast waar ze het niet verwachten. Maar ook andersom geldt dat. Fietsers die een reglementair fietspad volgen (met twee evenwijdige onderbroken witte strepen dus) hebben namelijk altijd voorrang, ook wanneer de voorrang van rechts geldt. Heel wat bestuurders weten dit echter niet en gaan er foutief van uit dat de fietser hen voorrang moet verlenen als de auto van rechts komt, terwijl het net andersom is.
|
Op gemeentewegen doet de plaatselijke (gemeente)wegbeheerder wat hij wil.