Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2021, 15:34   #134
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Je kunt geen kansberekening maken als je niet weet hoeveel vlakken je dobbelsteen heeft en hoeveel ogen elk vlak heeft.
Je kunt voor de lotto geen kansberekening maken als je het bedrag van de pot en het aantal deelnemers niet weet.
Je kunt dus ook niet van een kansberekening spreken voor een mogelijkheid die zich in de toekomst zou kunnen voordoen, dat is niet realistisch en blijft gissen want je mist essentiële, waarheidsgetrouwe gegevens.
Maar het is enkel maar over dingen in de toekomst dat je van kansen kan spreken, want van dingen in het (recente) verleden kennen we de exacte uitkomst he.

Ik kan niet spreken van de kans dat ik vandaag corona heb (als ik een test afgenomen heb). Dat is dan min of meer een zekerheid.

Kansen zijn dus altijd voor de toekomst, en die baseer je op vergelijkbare stalen uit het heden of het recente verleden.

En we hebben ondertussen al genoeg corona gevallen en doden om min of meer de kansen te kennen die een zekere groep heeft om daaraan te sterven (bvb per leeftijd). Het is moeilijker om de kans te schatten dat men in de nabije toekomst corona gaat opdoen, maar als we nu naar het verleden kijken, kunnen we wel een idee krijgen in welke grootte dat valt: enkele procenten of zo.

En meer moet dat niet zijn he. Als er verschillen zijn van factoren 10 of 100, dan moeten we niet heel precies zijn om te zien welke nu de beste keuze zal zijn.

Kijk, ik zal het met een simpel voorbeeld illustreren: gaat ge het venster van uw slaapkamer open laten of niet terwijl ge naar uw werk gaat ? Als het een warme dag is, is het beter van dat open te laten. Als het gaat regenen, beter van het dicht te doen. Maar volgens uw zeggen zou het waarzeggerij zijn dat ik zou weten of het vandaag een zonnige dag zal zijn, dan wel het gaat regenen.

Wel, ik ga de kansen bekijken. Als de kans veel groter is dat het vandaag een warme zonnige dag wordt, dan laat ik mijn raam open ; als de verwachtingen zijn dat het gaat regenen, wil dat zeggen dat ik de kans groter inschat dat het gaat regenen, en doe ik mijn venster dicht.

Natuurlijk ben ik niet zeker. Maar als de kans dat het gaat regenen 90% is, en de kans dat het mooi weer is, 10% is, dan doe ik mijn raam dicht. En ja, ik kan pech hebben. Maar de kans dat ik pech heb is kleiner dan de kans dat ik pech zou hebben als ik zeg "ik kan niet zeker zijn dat het gaat regenen, dus laat ik mijn raam open, zie".

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 mei 2021 om 15:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden