Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het was al aangegeven natuurlijk,en het is allemaal wat gecamoufleerd in de warboel die ontstaan is met de covids-crisis en de gaande chip-tekorten waardoor de autoindustrie zich in een kompleet "onnatuurlijke" situatie bevindt.
Maar in Duitsland alleen al zullen (nog eens-) zowat 100000 mensen werkzaam in of voor de autoindustrie de komende jaren "ontdekken" dat hun diensten niet meer nodig zijn.....en niet allemaal zullen ze "omschakelbaar" zijn naar het EV-tijdperk dat nu bezig is.....
De baas van Daimler Benz verwoordde het eerder "beleefd" dat er eens zal moeten gesproken worden daarover.(lees,hij zal binnen de paar jaar niet weten wat doen met massas van zijn werkvolk dat momenteel nog vlijtig ICE-Mercs samenbuffelt)
https://www.reuters.com/business/aut...bs-2021-05-11/
De firma is zowat omgetoold.....maar er zullen nog klappen vallen,en harde-.Want er is voor het samenstellen van een EV nu eenmaal NOG minder volk nodig ,bij Mercedes en bij de (overblijvende-) toeleveranciers dan in het ICE-ecosysteem nog tot voor kort.
Vandaar ook het belang om de produktie van batterijen en electronica toch weer maximaal naar onze kusten te halen,we gaan die job-oportuniteiten hard nodig hebben (en de Chinezen de hunne ook,maar elk moet vechten voor zijn brokken hé..  .)
|
De maakindustrie krijgt reeds decennia zware klappen en toch was de pre-corona tewerkstelling nooit zo hoog. Het is een onvermijdelijke evolutie, de dienstensector van zijn kant blijft groeien.
Het blijft de kost van het maken van een geheel of onderdeel dat zal primeren waar men het maakt. Pakweg Cadillac, het meest prestigieuse Amerikaanse automerk wordt in China gemaakt, net zoals vele andere Europese merken. En als China te duur wordt staan er reeds armere opvolgers klaar.