Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
|
Ik heb hun claims bekeken.
- Het verbruik: 8,3kWh/100km: Dat is heel laag. Maar het is op de WLTP-cyclus. In de praktijk mag je daar al zeker de helft bijtellen. Zal dus ergens rond de 12 - 13kWh/100km uitkomen, wat op zich zeker niet slecht is.
- De autonomie van 725km: valt moeilijk te beoordelen omdat er nergens opgegeven wordt welk batterijpack erin zit. Tenminste, ik heb het niet gevonden. Zal wel iets van 65kWh zijn, verwacht ik.
- Hun zonnepaneel aan 215Wp/m²: zou kunnen. Beetje beter dan gemiddeld.
- Hun claim dat 1hr laden met het zonnepaneel je 12km ver brengt: dat kan alleen onder ideale omstandigheden waarbij het zonnepaneel aan 100% kan werken en als het verbruik inderdaad niet hoger is dan 8,3kW/100km. In de praktijk zal het zonnepaneel maar heel zelden die efficiëntie halen en zal het verbruik hoger liggen.
- Hun claim dat het PV paneel 70km extra autonomie brengt per dag: dat zal in de praktijk niet haalbaar zijn. Als de wagen altijd buiten staat en mooi naar de zon gericht dan nog zal die opbrengst niet gehaald worden. 215Wp/m² * 5m² * 365d * 24hr / 10 / 1000 = 942kWh. Aan 8,3kWh/100km geraak je daar op een jaar een goeie 11000km ver mee, of gemiddeld een 30km/dag. Hun claim lijkt me dus in de praktijk niet haalbaar. En in de praktijk zal het nog lager zijn omdat het verbruik hoger zal liggen.
5m² paneel is eigenlijk gewoon te klein voor een normaal voertuig om daar echt nut van te hebben.