Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2021, 21:17   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik heb hun claims bekeken.
- Het verbruik: 8,3kWh/100km: Dat is heel laag. Maar het is op de WLTP-cyclus. In de praktijk mag je daar al zeker de helft bijtellen. Zal dus ergens rond de 12 - 13kWh/100km uitkomen, wat op zich zeker niet slecht is.

- De autonomie van 725km: valt moeilijk te beoordelen omdat er nergens opgegeven wordt welk batterijpack erin zit. Tenminste, ik heb het niet gevonden. Zal wel iets van 65kWh zijn, verwacht ik.

- Hun zonnepaneel aan 215Wp/m²: zou kunnen. Beetje beter dan gemiddeld.

- Hun claim dat 1hr laden met het zonnepaneel je 12km ver brengt: dat kan alleen onder ideale omstandigheden waarbij het zonnepaneel aan 100% kan werken en als het verbruik inderdaad niet hoger is dan 8,3kW/100km. In de praktijk zal het zonnepaneel maar heel zelden die efficiëntie halen en zal het verbruik hoger liggen.

- Hun claim dat het PV paneel 70km extra autonomie brengt per dag: dat zal in de praktijk niet haalbaar zijn. Als de wagen altijd buiten staat en mooi naar de zon gericht dan nog zal die opbrengst niet gehaald worden. 215Wp/m² * 5m² * 365d * 24hr / 10 / 1000 = 942kWh. Aan 8,3kWh/100km geraak je daar op een jaar een goeie 11000km ver mee, of gemiddeld een 30km/dag. Hun claim lijkt me dus in de praktijk niet haalbaar. En in de praktijk zal het nog lager zijn omdat het verbruik hoger zal liggen.

5m² paneel is eigenlijk gewoon te klein voor een normaal voertuig om daar echt nut van te hebben.
70 km extra bereik door 5 m² zonnepanelen is dan ook totale onzin.

Hyundai heeft iets meer dan 2 m² in de Ioniq 5 en naar eigen zeggen goed voor een extra 5 km per dag onder gunstige omstandigheden...

5 m² is gewoon te weinig en is nog eens slecht georiënteerd ook, een horizontaal gelegen zonnepaneel verliest al bijna de helft van z'n efficiëntie tov van een paneel naar de zon gericht hier.

Leg die PV panelen op een afdak in de plaats, je kan meer m² plaatsen, de auto eronder blijft koel en 20 later liggen die PV panelen er nog, terwijl die op de Lightyear allang tot schroot zullen zijn gereduceerd.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden