Dat de maximale +60 km - enkel tijdens de zomermaanden zeker kan - wordt trouwens bevestigt door de specs van de Sono Sion, die tot +34 km kan halen bij ideale volle zon.
https://de.wikipedia.org/wiki/Sono_Sion
ook
(in het
vet de woordjes die men hopelijk begrijpt...

)
en
https://ev-database.nl/auto/1152/Sono-Sion
Men moet wel rekening houden dat de Sono Sion bijna het dubbele gaat verbruiken van de Lightyear one, dan komt men heus wel aan +60 km maximaal voor de LY1.
Ook indirect bevestigt door Volker Quaschning, Professor für Energiesysteme an der HTW Berlin: (die spreekt van 10 m² PV als voldoende, dus 5 m² bij een EV die minder dan de helft verbruikt is de bevestiging)
Citaat:
https://www.zeit.de/mobilitaet/2020-...omplettansicht
Volker Quaschning, Professor für Energiesysteme an der HTW Berlin, findet es gut, dass Solarzellen auf dem Autodach die Aufmerksamkeit für die Energiewende an sich erhöhen, obwohl sie bei nüchterner Betrachtung lediglich "ein nettes Gimmick" sind. Wirklich sinnvoll seien dagegen Fotovoltaik-Paneele auf der viel größeren Garage, dem Carport oder dem Hausdach: "Für 10.000 Kilometer Fahrleistung braucht man rund 2.000 kWh an elektrischer Energie", rechnet Quaschning vor. "Dafür benötigt man etwa 2.000 Watt an Solarleistung, wofür bei Hochleistungsmodulen rund 10 Quadratmeter ausreichen." Prinzipiell könne rein rechnerisch demnach so viel installiert werden, wie ein Durchschnittsauto mit Elektroantrieb im Jahr bräuchte. Und wer selbst Strom produziert, möchte davon in der Regel auch so viel wie möglich selbst verbrauchen.
...
Das Geld ist letztlich auch der Grund für die geringe Verbreitung von Solarmodulen auf dem Auto. Um die Flottenemissionen in relevantem Maß zu senken, sind die Eco Innovations nicht billig genug, und auch sonst rechnet sich der Einsatz offenbar nicht. Und so scheitert die Idee der Solarzellen im Auto vermutlich wie viele vielversprechende Technologien daran, dass sie schlicht zu teuer ist.
|
De professor meent wel dat eerder de prijsvraag doorslaggevend gaat zijn om PVs te gaan integreren in de EV.
Soit, dan moet de EV ook wel zuinig genoeg zijn, op een zware SUV met matige Cd en zwakke EV-tech die er pakweg 36 kWh/100 km doorjaagt gaat dat niet renderen.
Op de LY1 die 10 kWh/100 km haalt is maximale 6 kWh via zon genoeg voor 60 km. Op die SUV is het dan ~16 km met dezelfde maximale PV-opbrengst...
Bij een dure EV zal de prijs wel een veel minder grote rol spelen.
Sono is een Duitse startup ( München), Lightyear een Nederlandse (Helmond)
Het is alvast een samenzwering van Noord-Brabant en Beieren.
Aja 95% van de tijd wordt een auto niet gebruikt.
Aja de parkeerplaatsen in volle zon zijn doorgaans niet bezet in de zomerdagen. In de regel willen ze alle zo liefst en zolang mogelijk in de schaduw parkeren. Kwam ook ter sprake in de film van 45 minuten.