Decennialange besparingen en een gebrek aan "bestemming" bij de politieke klasse hadden zowat 10 jaar geleden de Britse Royal Navy helemaal gedegradeerd tot een "locale acteur"..
Blijkbaar was er toch een politieke onderstroom,over de partijen heen,en zelfs een zekere wil bij de bevolking,dat het allemaal te ver gegaan was.Bovendien liet de Britse industrie duidelijk genoeg weten dat,bij onvoldoende militaire bestellingen(en niet alleen voor de marine),betreffende capaciteit (engineering en construktie) gewoonweg zou verdwijnen uit het VK....
onacceptabel...
Beslissingen zijn genomen om niet alleen "organische" vervangingen van ouder wordend materiaal te doen,maar aan heropbouw van de Britse militaire macht ter zee ....mer MEER schepen en vooral een "continue vliegdekschip capaciteit"...(dwz dat er meer dan 1 zou moeten zijn,minstens een snel inzetbaar of zelfs op zee,de andere eventueel in onderhoud)....
https://www.navalnews.com/naval-news...he-first-time/
22 mei 2021 en beide nieuwe vliegdekschepen zijn op een "reclamefoto" tesamen te zien,op zee.....De Queen Elisabeth is al operationeel (vertrekts straks aan het hoofd van een aanzeinlijk vloot voor een "grand tour" in de wereld,en de Prince of Wales zal dit jaar helemaal operationeel zijn...
Tevens schiet de vervanging van de rest van de vloot goed op..
Groot-Brittanie wordt hiermee een van het uiterst selecte clubje van landen (de VS en de Volksrepubliek zijn de andere twee) dat continue minstens een grote carriergroup op zee kan en zal houden)
renaissance.....