Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2005, 20:09   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Arme betaalt 1000 fr belastingen -> kan voor 500 fr stookolie aftrekken.
Rijke betaalt 1 miljoen belastingen -> kan voor half miljoen stookolie aftrekken.

Het enige wat ik wou zeggen is dat belastingsaftrek het slechts mogelijke systeem is om jouw doel te bereiken: nl de armsten de kans geven om stookolie te kunnen kopen aan een lage prijs.
De bedoeling vind ik daarom niet slecht. Al zou ik het anders uitdrukken: op bvb de eerste xx aantal energieeenheden, of dat nu elektriciteit, kolen, gas of olie zijn betaal je geen milieubijdragen en andere taksen of krijg je desnoods gratis. Verbruik je meer dan die hoeveelheid, dan wel.
Hoe hoog die hoeveelheid is kan ik zelf moeilijk zeggen (ben er niet echt meer in thuis).
Vind ik ook goed hoor. Maar als arme maar 1000 fr betaald wil dat niet zeggen dat hij geen extra 80'000 fr mazout kan inbrengen hé.
Hij krijgt dan mogelijks 40'000 fr of zo terug. (van omrekeningen ken ik niets)
En die rijke van 1 miljoen fr heeft vast en zeker ergens een nv waar zijn factuur naartoe is gegaan. Weet jij toch ook wel?
Het zou gewoon veel eerlijker zijn en zo hoeft zelfs die rijke niet te frauderen, riskeert hij zich geen 5 jaar cel in het slechtste geval! (ja ja 5 jaar max. op fraude)
Mambo is offline   Met citaat antwoorden