Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Ik denk dat dergelijke "automatische" promovering wel beperkt is. Voor veel promoties zijn er examens en fysieke proeven. En om toe te treden tot het officieren-kader (vanaf onderluitenant tot generaal) zijn de criteria strenger.
Wanneer ik mijn legerdienst deed heb ik regelmatig dergelijke beroepskorporaals gekend. Onder elkaar noemden wij ze (oneerbiedig) "gamelleboefers".
Toen ik werd opgeroepen om mijn "drie dagen" op het Klein Kasteeltje door te brengen had ik ervoor gekozen om geen reserve-officier te worden, ondanks mijn universitair diploma. Tot zichtbare ergernis van de selectie-officier met wie ik een gesprek had. Maar een kandidaat-reserveofficier moest toen wel een langere legerdienst volbrengen dan een gewoon soldaat. Ik was reeds van in mijn studententijd passioneel verliefd op een medestudente (mijn huidige vrouw) en de druk om die legerdienst zo kort mogelijk te houden was dus groot.  . Achteraf heb ik die keuze wel beklaagd. Ik was bij de Zeemacht. Als reserve-officier had ik enkele zeereizen kunnen meemaken.
|
Goed, maar de periode Pre-WO1 kun je toch niet gelijkstellen met nu ?