Los bericht bekijken
Oud 23 april 2002, 14:15   #8
Linus
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Deman
Waarom zou Le Pen niet aan de macht kunnen komen: iedereen gaat er vanuit dat Chirac zowiezo wint, maar zijn dat niet dezelfde mensen die 100% zeker waren dat Jospin ook ging in de tweede ronde zitten?
Zoals ik al schreef, links roept op om tegen Le Pen te stemmen. Het gaat hier nu niet om wie van de twee de sympathiekste is. Votez escroc, pas facho, "stem voor de bedrieger, niet voor de fascist" is het devies. Vele Fransen die niet gaan stemmen zijn, zitten met schuldgevoelens. Ook die zullen nu wel twee keer nadenken voor ze lekker lang uitslapen op de verkiezingsdag.

De (misplaatste) zekerheid die in de eerste ronde de uitslag bepaald heeft, is er nu niet meer. En het argument dat de niet-stemmende Fransman gebruikte (ze zeggen alletwee hetzelfde) gaat nu niet meer op. En juist daarom zal Chirac winnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Deman
En dan het Vlaams Blok: er gaan al stemmen binnen de VLD op om samen te werken met het Vlaams Blok en veel "gewone" Vlamingen vinden dat ook. Dus, waarom zou het niet mogelijk zijn: de twee grootste partijen van Vlaanderen (want daar steven we op af) die samen een coalitie vormen en misschien nog samen met N-VA : waarom niet? is dit zo onlogisch? Ik denk toch van niet!
Ik blijf erbij: een coalitie met het Vlaams Blok of gewestelijke of federaal vlak zal er niet komen de eerste jaren. Ik ben natuurlijk geen profeet, maar eer lijken me goede argumenten te zijn. Er is nog altijd een cordon sanitaire dat door elke partijvoorzitter wordt verdedigd.

Ja, er is protest tegen dat cordon. Maar, dat cordon is dan ook meer dan een afspraak geen coalities te vormen. De interpretatie van dat cordon verschilt dan ook van partij tot partij. De enen willen bij wijze van spreken Filip De Winter geen hand geven, de anderen zullen zelfs wetsvoorstellen van de man mee goedkeuren als dat zinnig is. Doorbreken ze daarmee dat cordon? In hun ogen niet.

Wat je wel gaat hebben, en al gehad hebben, zijn overlopers. CD&V'ers, VLD'ers en NVA'ers die naar het Vlaams Blok gaan. En waarschijnlijk zullen er ook in de andere richting zijn. Maar een coalitie? Ik denk het niet.
Het is mogelijk, daar hen je gelijk in, maar verre van waarschijnlijk. In elk geval, de eerste partij die een coalitie aangaat met het Blok kan al niet meer op mijn stem rekenen, al moet ik daardoor blanco stemmen.

Groeten,
Linus