Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Daar zal niks van in huis komen met een vernietigd onderwijs he. We hebben nu al het onderwijs een bijzonder zware slag toegebracht en waarschijnlijk een ganse generatie "minder geschoolden" gefabriceerd. Doe dat nog eens een jaartje, en je gaat een ganse generatie totaal onbekwamen veroorzaakt hebben. Zij die 7 jaar zijn, kunnen niet lezen, zij die 13 jaar zijn, kunnen niet rekenen, en zij die 18 jaar zijn, hebben een zware niveau daling die hen hun hoger onderwijs zal laten falen. Geen deftige ingenieurs, dokters en zo voort meer in de komende 15-20 jaar. Iedereen die nu ergens in het onderwijs systeem zat is gedegradeerd tot een school afhaker, of hij nu 7 jaar dan wel 20 jaar was. Je gaat dus 15 jaar lang "school afhakers" uit het systeem zien komen. Voor de loodgieter is dat minder een probleem, maar voor de ingenieur of de dokter ga je maar een kloefkapper hebben he.
Dank zij dit mopje gaan wij binnen 30 jaar een effectieve scholingsgraad bereikt hebben die we hadden voor de oorlog, met dat verschil dat er niet eens een elite zal zijn.
|
Bovenop de ontscholing die er al was natuurlijk. Ik ben nog niet oud maar als ik zie hoe het onderwijs op minder dan 20 jaar tijd achteruit is gegaan... En wellicht is het voor ouderen nog meer merkbaar. Zaken als gebouwen die instorten en zo gaan we volgens mij meer en meer zien gebeuren: op een gegeven moment zit je met veralgemeend amateurisme.