Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Wanneer ik een kennis zou tegenkomen die ik lang niet heb gezien en ik zou vragen: hoe is het met u en zou hij zouantwoorden: och ik heb drie zware operaties achter de rug, 5 maanden in het hospitaal gelegen en erg veel pijn gehad, ja dan kan ik dit aanvaarden als een periode van tijdelijk lijden.[/i]
Wanneer iemand jarenlang in een depressie is gesukkeld waar hij of zij maar niet uitgeraakt , dan kan ik dat ook aanvaarden als psychisch lijden. Een lijden dat vaak onderschat wordt.
Maar wanneer het iemand verboden wordt enkele maanden niet meer op café te gaan of op reis wegens redenen van openbare gezondheid, of de kleinkinderen niet kan zien gedurende een tijdje om dezelfde redenen, dan noem ik dit niet lijden. Wel is het een onplezierige of emotionele tijdelijke, ja een gestresseerde moeilijke periode voor heel wat mensen. Ik wil gerust een uitzondering maken voor oude mensen in een bejaardentehuis die beseffen dat hun tijd nog maar kort is en zoveel mogelijk hun kleinkinderen willen zien. Die 'lijden' wellicht psychisch ook.
|
Uw kennis kan pijnstillers pakken om het lijden te verzachten.
Verder valt 'lijden' niet te meten en is het niet aan u om te beslissen wat voor een ander al dan niet 'lijden' is. Wat voor de ene heftig is, kan voor de andere een peulschil zijn.
Ingeval van JC kan ik me voorstellen dat de man al jaren onder een depressie gebukt ging en dat de covid-maatregelen de druppel waren.. dan kan je niet spreken over een 'tijdelijk ongemakkelijke situatie' he..? Dat moet je toch zelf wel inzien zeker?? Hoewel...
En ik ga het niet te luid roepen, maar het voortdurend met de vinger wijzen naar anderen en willen beslissen voor anderen, zijn toch wel kenmerkend voor dictatoriaal/fascistisch gedrag. Een patroon dat helaas herkenbaar is voor een aantal mensen op deze fora.. niet toevallig dat je bericht handjeklap kreeg van zo nen tiep.