Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp
van welke planeet kom jij ?
wat is de gordelplicht ?
wat is de helmplicht ?
ik gooi zo honderd verplichtingen op tafel die alleen jezelf dienen te beschermen en die al decennia bestaan
|
Dat zijn inderdaad dwaze dingen, maar die tasten zodanig weinig uw burgervrijheden aan, dat men dat er maar bij neemt. En dat is ook het essentiele. Je KAN leven met wat idiote verplichtingen zoals die bovenstaande, omdat zij geen essentiele vrijheden aantasten. Het is inderdaad totaal waanzinnig, zulke verplichting, maar dat hoort bij de normale waanzinnigheid van staten, en men kan daarmee leven.
Dat is iets helemaal anders dan wat men nu uitsteekt.
Je kan zeggen dat uw persoonlijke kosten baten analyse door die verplichtinkjes maar heel lichtjes in het gedrang komt. Dat is totaal iets anders dan wat men uitgestoken heeft, waarbij de kosten baten analyse voor het gros van de bevolking gewoon totaal negatief uitviel op een ongelofelijk brutale wijze.
Kijk, als ik als fietser een helm moet aandoen, dan is dat een heel lichte inbreuk op mijn vrijheid van keuze, en je hebt gelijk dat dat IN PRINCIPE storend is. Maar *in de praktijk* is dat voor mij eigenlijk in veruit de meeste gevallen een positieve balans. Ik zal er objectief gezien BETER VAN WORDEN door een helm te dragen in veruit de meeste gevallen. En in die gevallen waar dat niet het geval is, lap ik dat aan mijn laars. Voor veruit de meeste burgers waar die verplichting geldt, is dat eigenlijk in hun voordeel.
Hier was het andersom. Voor veruit de meeste burgers waren die maatregelen zwaar negatief. Voor veruit de meeste burgers was het vele malen minder erg om corona op te doen dan om de maatregelen te ondergaan. Voor slechts een piepklein deeltje van de bevolking is dat niet waar, en het gros van die mensen werden TOCH niet gered.
Bovendien waren de nadelen gigantisch. Het ongemak van een fietshelm op te zetten is niet vergelijkbaar met de corona maatregelen. Jongeren hun onderwijs is naar de knoppen. Ganse vakanties werden verknoeid. Een jaar lang vriendenmomenten werden omzeep geholpen. Voor iets dat voor veruit de meeste mensen geen enkel probleem zou geweest zijn, een snotvalling en misschien 1 of 2 weken in bed. En die toch aan ongeveer een derde van de bevolking is voorgevallen.