Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis
De berekening is dan ook wat fout.
België verbruikt jaarlijks 10 miljard liter brandstof (200 miljoen liter benzine (95/98 RON) per maand en 600 miljoen liter B7 per maand volgens de cijfers van ministerie van economie). Vrachtwagens zullen daar ook bijsteken, soit.
Dat is 8.6 miljard kg brandstof a rato van 46 MJ/kg geeft 110 TWh aan thermische energie.
Rekening houdende met exergieverliezen in een ICE (1:5 in vgl BEV), geeft dit een vraag aan elektriciteit van 22 TWh voor België alleen.
|
En je moet minstens well-to-weel rekenen, ook voor een ICE.
Zoals ADAC bij zijn verbruikstesten altijd doet.
En dat is enkel voor de bevoorrading/levering van de brandstof.
* WTW: (Well-to-Wheel): Naast de gemeten CO2-emissies omvat de opgegeven CO2-emissie ook de CO2-emissie die ontstaat voor de levering van de brandstof. De well-to-wheel-benadering maakt een betere vergelijkbaarheid met alternatieve aandrijfconcepten (bijvoorbeeld elektrische voertuigen) mogelijk. 1
Citaat:
*WTW: (Well-to-Wheel): Der angegebene CO2-Ausstoß beinhaltet neben den gemessenen CO2-Emissionen auch die CO2-Emissionen, welche für die Bereitstellung des Kraftstoffs entstehen. Durch die Well-to-Wheel Betrachtung ist eine bessere Vergleichbarkeit mit alternativen Antriebskonzepten (z.B. E Fahrzeug) möglich. 1
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._Style_DSG.pdf
CO?-Ausstoß EcoTest 145 g/km (WTW* 170 g/km)
|
*WTW is de CO2-uitstoot 17,3% hoger dan de direct verbruikte CO2 bij een zuinige Golf benzine.
Bij een EV berekent ADAC ook het brutostroomverbruik (incl. laadverliezen) dat is dikwijls ruim 15% hoger dan het netto stroomverbruik. De Duitse overheid zal zich ook op die cijfers baseren.
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Range_Plus.pdf
Verbrauch / CO2
Im Ecotest haben wir einen durchschnittlichen
Stromverbrauch von 19,5 kWh/100 km ermittelt. Dieser
Verbrauch beinhaltet auch die Ladeverluste. Um die leere
Batterie vollzuladen, werden 60 kWh benötigt (Ladung 3-
phasig mit 16 A, ca. 11 kW Ladeleistung). Legt man den
gemischten Betrieb (innerorts, außerorts, Autobahn) des ADAC
Ecotest zugrunde, ergibt sich für das Model 3 Standard Range
Plus eine Reichweite von gut 305 Kilometern. Aus den 19,5
kWh/100 km errechnet sich eine CO2-Bilanz von 107 g/km
(zugrunde gelegt wird hier der offizielle deutsche Strommix
von 548 g/kWh, inkl. Vorkette und Übertragungsverluste,
veröffentlicht vom Bundesanzeiger 10/2018, gültig für das
Berichtsjahr 2019). Das ergibt im CO2-Bereich des Ecotest sehr
gute 48 von 60 möglichen Punkten. Der Verbrauch inklusive
Ladeverluste liegt innerorts bei etwa 17,4 kWh, außerorts bei
20,2 kWh und auf der Autobahn bei 20,8 kWh, jeweils pro 100
Kilometer.
|
Een model 3 SR+ had 60 kWh nodig om zijn 53 kWh accupack van leeg naar vol te laden via interne omvormer-lader (11 kW AC). Daar moet je nog de veiligheidsreserve van 3 kWh aftrekken. Maakt 20% verschil bij AC-laden.
Bij DC-snelladen is het verlies natuurlijk minder.