Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2021, 21:23   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Bjorn Nyland deed de proef op de som wat vandaag een performante EV verbruikt in de zomer 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=xb7oyOiB4P0

Tesla model 3 LR 2021 met 76,2 bruikbare kWh bij 100 % volgeladen (82 kWh bruto batterijpack)

Van 100% tot 1% batterijstand gereden aan 92 kmh cruise control, verbruik 13,6 kWh/100 km. Wordt in zijn tabel als 90 kmh gemiddeld weergegeven.

Batterijpack had nog 0,8 kWh over om te rijden tot 0 km, 4,4 kWh was er nog over volgens zijn data.

In zijn tabel zou 120 kmh rijgemiddelde 18 kWh/100 km praktijkverbruik zijn.

Tabel: https://youtu.be/xb7oyOiB4P0?t=662

Van de % laadverliezen bij wisselstroomladen! heeft ADAC een tabel onderaan in deze link:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...tos-adac-test/

Ligt tussen 8% en 20%, ik neem 15 % gemiddeld, dit kan ook efficiënter in de toekomst (bepaald de interne lader/omvormer van de wagen, vooral verlies door de omvormer AC naar DC)

Een gemiddeld brutostroomverbruik van 17 kWh/100 km in de mix stad-gewone weg-snelweg voor een EV is dus alvast realistisch. De EV zullen ook lichter worden met de jaren.

Dus in 10 jaar zal dat nog minder zijn, in 20 jaar nog minder.

En ik denk dat het autogebruik ook gaat afnemen, wat nog wat extra energie gaat sparen.
De gemiddelde Duitse autobestuurder zou namelijk ~3.200 km/jaar minder rijden dan de Belgische autobestuurder.

De berekening van de Duitse overheid van ~19 kWh/100 km is dus zeker niet overdreven.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2021 om 21:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden