De oplossing ligt natuurlijk al voor de hand sedert het "algemeen en enkelvoudig stemrecht"
Vul een aantal parlementszetels,overeenkomend met het aantal niet uitgebrachte en ongeldige stemmen gewoon niet in,op ieder vertegenwoordigend niveau.Maar tel ze wel mee als de partij "onthouding".
Dit is vergelijkbaar met een bedrijf dat klanten begint te verliezen.
Ik zou het zelfs zo ver drijven om dan ook de begroting met een overeenkomstig getal te gaan verminderen.(net als in bedrijven zal dat uiterraard effect moeten sorteren op het aantal personeelsleden EN op de dienstverlening aan de klanten)
Zo "voelt" zowel de firma overheid als de klant stemgerechtigd burger snel de gevolgen van zijn.haar aktie.De kans is niet onbestaande dat er uiteindelijk een leniger,efficienter ,maatschappij door ontstaat want automatisch wordt desinteresse afgestraft en roestigheid losgemaakt....
Een ander,HEEL BELANGRIJK punt,in mijn ogen dan,is dat wie aan de overheid werkt of van de overheid meer dan de helft van zijn/haar inkomen krijgt dan het recht verlies om te gaan stemmen voor dat overheidsniveau waarvan hij/zij afhangt in DAT verkiezingsjaar.Want dat resulteert nu in een zichzelf voedende machinerie van ...Zelfbediening.Ik wens dat uitdrukkelijk en keihard door te trekken naar werknemers en werkgevers van bedrijven die overeenkomstig afhangen van de overheid voor hun werk.
Zie je,het AANTAL vertegenwoordigers des volkes is niet eens het grote probleem vergeleken met de systeemfouten in onze democratie.
Het betekent,bruutweg,dat gepensioneerden alvast niet meer op de federale vertegenwoordiging kunnen stemmen en wie nog studeert niet op het Vlaamse niveau.Kijk,ik kan niet zo snel een betere verjongingskuur of "ont-onnozeling" voor de politiek voorstellen.
Laatst gewijzigd door kelt : 13 juli 2021 om 05:34.
|