Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland
Typische ruzie deze voor Vlamingen. En het grappige is, het was geen verwijt, maar een vaststelling. De tegenstelling in ideologie doet echter elkaar het zonlicht in de ogen misgunnen.
Nu weet ik het persoonlijk zelf niet hoe Walen tegenover Frankrijk staan. Ene die ik online ken heeft een grote culturele affiniteit met dat land, ja. Verder ook een vrij introvert persoon waar je tegen moet praten voor die terug antwoordt. Een rattachist is hij echter niet. Sterker, tegen mij vertelde die dat Frankrijk een cultuur in verval is vergeleken met vroeger en dat veel Walen terugkijken naar hun roots als onderdeel van de Lage Landen en met hun identiteit worstelen. Daar kan hij wel op teruggekomen zijn. Ik heb de indruk dat een Luikenaar meest van al Belgicist is en hoopt op een België dat zichzelf heruitvindt. Verder associëren Luikenaren zich ook het meeste met Luik, zelfs sterker dan met België.
Erg vroeger ook een Luikse gekend die absoluut niet van rattachisme moest weten en me vertelde dat ze zou emigreren indien de aanhechting bij Frankrijk een feit werd.
Toch vind ik het rare jongens daar in Luik en blijft het - voor mij althans - mij cultureel vreemder dan zelfs Holland. Dat heeft alles met geografie te maken. Antwerpen en Essen zijn gewoon dichterbij en hebben meer contact met Hollanders. Dat is hoe ik denk en de rest doet maar wat die wil.
Het zijn Maaslanders. De onhebbelijke eigenschap onze taal 'le Flamand' uit schrik voor Vlaams-Nederlandse toenadering hoort er ook bij. Begrijpbaar dat Nederland hen vreemd is natuurlijk. Wat ik echter minder zie aan die Luikenaars is kappen op Nederland. Daarin een klein verschil met Limburgers op dit forum bijvoorbeeld. Die Waalse deed dat een keer op een beschaafde manier, dus het is er toch een beetje. Dat valt ook op aan dit forum.
|
Met deze synthese kan ik me in feite goed vinden

, al zet ik minder vraagtekens bij een Luikenaar -beste maat is er geboren maar woont al 40 jaar in Vloms Brabant- dan bij Nederlanders -10 jaar intensief met/voor Nederlands bedrijf uit 'Niemeghen' gewerkt in de jonge jaren van mijn vorig leven-.
(Toegegeven, Nijmegen is het Oostfront, vol Verbasterde Duitsers*).
* Dat laatste compliment: niet mijn mening maar van een collega destijds, een Zeeuw.