Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG
Experten hebben in de 4 dagen voor de overstromingen 25 waarschuwingen aan de Belgische beleidsverantwoordelijken gegeven dat de situatie fataal kon aflopen als er niet gedegen voorbereidende maatregelen werden genomen. Die waarschuwingen werden in de wind geslagen. Onder andere - en dat heb ik hier al dikwijls gezegd - dat het stuwmeer van Eupen NIET VOORAF GELEEGD werd. Toen het waterpeil kritiek hoog stond dat een dambreuk dreigde, werden midden in de zondvloed de sluizen opengezet zonder dat de burgemeesters langs de oever van de Vesder hiervan verwittigd werden. Gepaste voorbereidende maatregelen hadden misschien niet de volledige overstroming kunnen vermijden, maar het water had nooit zo hoog komen te staan en de dodentol bijlage niet zo hoog geweest.
BRON:VTM Nieuws
Ben benieuwd of pajoske en anderen nog steeds met mijn oorspronkelijke aanmerkingen lachen en ze minimaliseren.
De beleidsverantwoordelijken zijn schuldig aan doodslag. Dit vraagt om een degelijke onderzoekscommissie. Beleidsmakers in Wallonië zijn dringend aan doorgedreven introspectie toe.
|
Het KMI kondigt de code rood af voor de provincie Luik, omdat er veel kans is dat er over een deel van de provincie
50 tot 100 liter regen per vierkante meter zal vallen in 24 uur tijd.
Bron: vrt 14/7 10:06
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...veblog-onweer/
Citaat:
De meeste neerslag van de afgelopen dagen is gevallen in Gouvy (provincie Luxemburg). Daar kwam op 48 uur liefst 200 liter water per vierkante meter naar beneden, of twee keer een maandhoeveelheid neerslag. Iets wat VRT-weerman Frank Deboosere in zijn 34 jaar lange carrière nog nooit heeft meegemaakt.
|
Bron hln 15/7
https://www.hln.be/weernieuws/200-li...s-vu~ac78da52/
Achteraf is het gemakkelijk praten. Ik zie in dat eerste bericht nergens dat het 2 dagen achter elkaar 100 liter per m² zou vallen. EN men spreekt over een deel van de provincie Luik. Welke deel? Waar? Moest men de ganse provincie ontruimen? Maar die zwaarste regenval was volgens bovenstaande wel in Luxemburg.
Ik herhaal: Achteraf is het gemakkelijk praten.[/b]
Wat zou uwe commentaar zijn als die regen voor overstromingen in het mijnverzakkingsgebied gezorgd had*? Dan had het water daar tot aan de dakgoten gestaan. 10.000 mensen waren dan dakloos.
*Het heeft maar een haartje gescheeld.