Discussie: Het dialect-draadje
Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2021, 08:11   #164
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Pajosje

Het Woordenboek van 't Mestreechs (H.J.E. Endepols, 1955) zal bij uw reis naar Maastricht ongetwijfeld zeer behulpzaam zijn. Het betreffende werk is gelukkig op het wereldwijde web raadpleegbaar.

https://www.dbnl.org/tekst/ende003woor01_01/

Met Maastrichtse groeten
De moas wel hiel koeloomp zin um te meine dat eine dè ze awwershoes boe heir geboare is en gewoeend hèèt op minder es 10 kilomèter vaan het friethoaf in Mestreech steit, ei woardeboak nudig hèèt um Mestreechs te verstoan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht

Ik spreek alleen nog dialect met mijn moeder en met Albeir en met sommige oudere dorpsgenoten. Mijn kinderen verstaan dat perfect, al spreken ze het zelf niet.
Mijn kleinkinderen begrijpen helemaal niks van het 'Brussels', behalve de oudste. Die begrijpt het perfect maar kan het niet spreken.
Spijtig!
Ik spreek nog dialect met mijn (schoon--)broers en -zussen, met mijn kinderen, men vrienden.
In de verenigingen in de winkels, op het gemeentehuis, met buren....wordt dat minder en minder. Omdat veel ouders de foute mening hadden dat dialect spreken negatief was voor de toekomst van hun kinderen. En die kinderen dus enkel nog het AN beheersen.
Mijn kleinkinderen spreken geen Limburgs. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat een ouder de taal niet machtig is. En ze niet in de geboortestreek van hun ouders wonen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden