Los bericht bekijken
Oud 28 juli 2021, 11:49   #152
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

d
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik praat AN met een Vlaams accent. Merci.

En ik snap niet waarom dat een argument is. Bovenduen vind ik allesbehalve alle Noord-Nederlands lelijk. Daarvoor moet je pas een clichédenker zijn.

Omgekeerd bestaat het ook om ons Nederlands als gebrabbel af te doen hoor. Het is bekrompenheid.

Ik vind West-Vlaams ook raar klinken en West-Vlaamse rappers doen me gewoonlijk van radiozender zappen. Reden is niet per se het dialect, maar toch soms ook (omdat het geforceerd is). Vaak ook omdat het knullig en clichématig gebracht wordt. Die dorpse knulligheid. Niet enkel zo met West-Vlaams natuurlijk.
Kijk, tot mijn 18e jaar ben ik een “zuivere” West-Vlaming geweest. Na studies, verliefdheid en uiteindelijk huwelijk ben ik in de regio Aalst-Ninove terechtgekomen. Mijn vrouw is uit die regio. Sedertdien spreek ik alleen nog Nederlands. Zolang evenwel mijn ouders nog leefden sprak ik met hen West-Vlaams wanneer ik aldaar op bezoek ging.
Mijn Nederlands zal in Nederlandse oren ongetwijfeld een Vlaams accent hebben. Daar is hoegenaamd niets fout aan. Accenten vind je in alle landen. Bij de Britten hoorde je op de BBC-radio tot na de 2e WO uitsluitend het “Kings’ English”. Tegenwoordig hoor je op de BBC de meest uiteenlopende Britse accenten, van Cornish over Yorks tot Schots.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 juli 2021 om 11:50.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden