Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2021, 18:09   #302
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Er zijn nog meer belangen bij gemoeid. Denk maar eens hoe het vergaan is met het verder onderzoek op de Talpiot site. Daar was het de overheid die het onderzoek heeft stil gelegd en onder politiebewaking geplaatst. Stel dat deze tombe officieel zou erkend worden? Jezus niet herrezen ? De toeristische goudmijn prijsgeven en verplaatsen naar een buitenwijk van Jeruzalem ? En archeologen hebben ook broodheren. Is het toeval dat net het ossuarium van Jakobus verdwijnt tijdens de berging en de toenmalige archeoloog-directeur van het I.A.A. Amos Kloner de notities van Yosef Gat, hoofd opgraving van 10 stuks naar 9 verandert ? Dat het lab. in Jeruzalem geknoeid heeft met dit ossuarium om verder onderzoek onmogelijk te maken? Religie : big business !

En zo verkloot men het wetenschappelijk onderzoek, en bemoeilijkt de zoektocht naar de origine van zaken die men nu via een boek binnenlepelt aan honderden miljoenen mensen.

Mij stoort het trouwens niet, dat (zo denk ik toch) de overgrote meerderheid van de gelovigen gewoon gaat voort blijven gaan op de teksten zoals deze nu bestaan. Dat is nu eenmaal een basiskenmerk van geloof.

Zelfs al zou er ooit de eerste editie van het Marcus evangelie boven water komen, dan ga ik ervan uit dat 95% van de christelijke gelovigen gewoon gaan voortdoen wat ze altijd deden : de bijbel lezen zoals die nu bestaat.

Moest het hier gaan over een vergelijkbare discussie rond de Islam en haar originele bronteksten, dan zou ik die 95% vervangen door 99,9999%

Het enige waar het over gaat is : waar komt dit vandaan ? Hoe is het ontstaan ? Hoe/waar/wie en waarom gaf men het later zijn finale vormgeving en hoe verliep dit proces ?

Fanatici die de bijbel letterlijk nemen voelen zich gesterkt door het feit dat onze kennis beperkt is doordat we als maatschappij niet beschikken over wetenschappelijk gedateerde bronteksten uit de eerste eeuw.

In de moslim wereld is het trouwens nog erger, ook daar heeft men bij de 'canonisering' een grote kuis gehouden die de origine van de Islam in duisterheid heeft geslagen.
Zonder de vondst van de Jemen-korantekst, zonder het baanbrekende onderzoek i.v.m. Petra als origine in plaats van de fictie rond Mekka, zonder onderzoek zoals Tom Holland dat gedaan heef zou men ook daar in zijn blootje staan.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 juli 2021 om 18:18.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden