Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Nee dat is het niet. Het is zoals met een neuraal netwerk he, stimulerende en remmende signalen, die uiteindelijk tot een "besluit" komen.
Het original sin effect hangt niet echt af van de variant he. Het hangt af van de configuratie van immuungeheugen en van de cytokine signalen en dergelijke die opgewekt worden. Maw, het zit ingebakken in het immuungeheugen, niet in de variant. Het is het immuungeheugen dat al dan niet beslist dat als zekere epitopen herkend worden, er geen nieuwe bijgeleerd worden. Het feit dat men nu dus met toch vele epitopen herkend op de huidige varianten (anders zouden de vaccins totaal niks doen), niettemin totaal nieuwe epitopen bijleert op andere proteinen, wil zeggen dat er geen sterk original sin effect aanwezig is bij dit immuungeheugen.
|
Dat snap ik toch niet hoor.
Het besluit om de bestaande antilichamen in te zetten - dan wel nieuwe te ontwikkelen - hangt toch af van de mate waarin er overeenkomsten zijn tussen de variant-epitopen en de bestaande antilichamen?
It take two to tango?
De vraag of ik een gesloten deur openkrijg hangt niet alleen af van de sleutel die ik probeer, maar ook van het slot in de deur.