AI (Artificial Intelligence) staat in zijn kinderschoenen, is het toekomstmuziek?
Zijn er richtlijn die tevens mensen in hun waarde kunnen laten of zal daar nog verder over nagedacht moeten worden?
Respect voor de menselijke autonomie iets wat bij het toedienen van Covid vaccinaties ook in vraag gesteld kan worden in de zin van: Het grondrecht is vrijheid van het individu: 'ieder is vrij om zijn/haar eigen levenskeuzes te maken?¿" (Twijfelachtige zaak tegenwoordig het voorgaande)
Is de bedoeling van AI u nog meer te kunnen achtervolgen?
Uni heeft teveel naar "Person of interest" gekeken of zag ik ROOT of SHAW graag???
Ergens gelezen dat gekleurde personen het systeem in de war zouden kunnen brengen.
"Artificiële intelligentie tast ons mens-zijn aan"
Wat schiet er eigenlijk heden ten dage nog over van het mens-zijn?
Digital rights?
In de auto-industrie is men ook naarstig bezig met AI systemen voor wagens.
Is dat wel veilig of is dat meer SF-film materie?
Wie is verantwoordelijk?
U doet een dutje in uw zelfrijdende wagen.
Als de zelfrijdende wagen dan betrokken raakt bij een dodelijk ongeval, wie is er dan de schuldige? De auto gezien als géén levend wezen te zijn en die men géén verantwoordelijkheid kan toekennen.
Wie dan wel? De producent van de wagen, de software ???
U blijft dus als eindverantwoordelijke best wakker in de wagen of het nu een AI gestuurde is of een 'gewone' wagen.
p.s.
AI voor iedereen?
Google, Facebook & Amazon gezien als gegevensverslindende bedrijven die bal die gegevens zullen gebruiken om AI toepassingen te trainen?
Advancing AI for everyone
Laat ik het dus houden op toekomstmuziek.
Toch blijft het een mooie film.
Misschien zie ik de bomen door het bos wel niet meer ...