Los bericht bekijken
Oud 1 augustus 2021, 18:29   #980
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

HIER gaat deze draad over!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Bart De Wever bepleit de hereniging van Vlaanderen met Nederland.

https://trends.knack.be/economie/bel...d-1759269.html

Ikzelf ben dat idee wel genegen maar pas na een proces waarbij eerst Vlaanderen een onafhankelijke staat geweest is. Daarna kan een eventuele samenwerking tussen de Vlaamse staat en Nederland groeien.

Een echter hereniging van Vlaanderen en Nederland tot Dietsland zie ik pas op langere termijn gebeuren (na 2050). Momenteel zijn de culturele verschillen tussen Vlaanderen en Nederland nog te groot, een te voortvarende hereniging zou tot mislukking gedoemd zijn.

Eerst een onafhankelijke Vlaamse staat, daarna Dietsland en wie weet nog een groter Rijk in de verdere toekomst ?
Op de laatste zin na ben ik het hier volmondig mee eens!

Ter attentie van al wie zich vastklampt aan de afkeer van De Wever voor het Vlaams Belang.

De Wever is de man die, tegen zijn eigen partijleden in, het cordon sanitaire handhaafde.
De Wever is niet alleen op zijn retour, Het Vlaams Belang wordt groter dan de zijne. Alle peilingen bevestigen dit.

Ik heb al eerder dan Mark Eyskens mijn twijfel kenbaar gemaakt over wat De Wever, of zijn opvolger, zal doen als niet de N-VA maar het Vlaams Belang de grootste partij wordt, en de N-VA de richting van de looserspartijtjes van vivaldi uit gaat.
IK denk dat De Wever dan niet anders meer kan dan de meerderheid van zijn partij te volgen. Doet hij dat niet, dan speelt hij zijn geloofwaardigheid kwijt, en tegelijkertijd zijn invloed. Ook DAT heeft Mark Eyskens sinds enkele dagen in het snuitje.

De Wever blundert er de laatste tijd nogal op los. Eerst door een soort "Vlaams Blok" voor te stellen bestaande uit de partijen die hem eind vorig jaar een mes in de rug staken. Vandaag door een hereniging met Nederland te bepleiten.

Ten eerste werden de Vlamingen al bijna twee eeuwen verbelziekt. Die zijn daar niet alleen niet klaar voor, er moet een andere stap aan vooraf gaan, namelijk de onafhankelijkheid van Vlaanderen. En daarvoor wordt De Wever slechts door één partij gesteund. Als De Wever dat doel wil bereiken zal hij niet anders kunnen dan het cordon sanitaire gooien waar het thuishoort: op het stort.

Na de vorige verkiezingen was De Wever daartoe bereid (wie het tegendeel beweert liegt, vraag maar aan Rutten!), maar toen hadden de N-VA en het Vlaams Belang geen volstrekte meerderheid. De tsjeven en de liberalen wilden vanzelfsprekend zélf de postjes binnenrijven, waardoor De Wever niet anders kon dan met die partijen in zee te gaan.

Na de volgende verkiezingen zullen de kaarten anders liggen. Dan heeft De Wever wél de keuze die hij in 2019 niet had.

Maar er is meer. Vivaldi is een doodgeboren kind. Een kibbelregering die nog meer dan drie jaar te gaan heeft. Zelfs ALS ze niet voortijdig de pijp aan Maarten geeft, dan nog is het laaang niet zeker dat ze zal willen overdoen waar haar een fameuze electorale afstraffing voor te wachten staat de volgende verkiezingen. Meer nog. De kans bestaat dat er zelfs met zeven partijen geen federale regering meer kan gevormd worden. Ook dit zal een rol spelen in wat dit apenland (dixit Mark Eyskens) na de volgende verkiezingen te wachten staat.
In Tsjecho-Sovakije maakte de kiezer het onmogelijk om nog een federale regering te vormen. België wacht hetzelfde lot.
Kortom, België is op een kantelpunt beland zoals het Belziekske er nooit eerder een meemaakte. Twee gebroken wereldrekords regeringsvormen in tien jaar zijn evenveel voorbodes van wat in de pijplijn zit. Drie keer is scheepsrecht.

Ik herinner hierbij even aan twee voorspellingen van mij die ik ruim tien jaar geleden lanceerde:

1/Het zal na elke verkiezing moeilijker worden om een WERKBARE federale regering te vormen.

2/ Vlaanderen wordt niet onafhankelijk dankzij de Vlaams-nationalisten maar ondanks hen.