Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac
Elk commercieel vliegtuig moet voldoende extra brandstof aan boord hebben om:
- 45' in holding te cirkelen boven de bestemming,
- uit te wijken naar het alternate airfield,
- landen met nog voldoende brandstof voor extra 30' vliegtijd.
Is dat inbegrepen in de 815km radius?
Indien wel, dan is de reële radius een heel pak lager.
|
Energiedichtheid is absurd laag met batterijen, de exergiedichtheid is nog niet 1/10e van wat je met kerosine hebt.
Dus een klein gewicht als 1,2 ton (of 9 passagiers) kan je wel verplaatsen over 800+ kilometer met batterijen, maar een jet zoals een Boeing 777 of Airbus 350, verplaatst 100 ton (of 350+ pax) over een kleine 10000 km, en dat nog aan een snelheid dubbel zo hoog. Dit laatste kan nooit batterij-geëlektrificeerd worden.
Reken maar uit: 3L kerosine per pax, per 100 km (voor een 'zuinige' jet) - dus een tripje Brussel-NY vergt een slordige 200 kg aan kerosine per pax. Aan een huidige exergiedichtheid van 1:10 kerosine:LiB, heb je dus 2000 kg batterij in de plaats nodig (voor nota bene 100 kg passagier+bagage) - maar die 2000 kg in de lucht houden vergt op zijn beurt energie, en uiteindelijk komt geen enkel batterij-vliegtuig van de grond. Nu niet, en in de toekomst niet: om lange-afstandsjets te vervangen door batterijen heb je een verhoging van de energiedichtheid, op pack-niveau, van een factor 5-10x nodig.