Discussie: VS verneukt VN
Los bericht bekijken
Oud 8 maart 2005, 20:39   #71
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, in conclusie zegt ge dat de VS een politiestaat is en de Patriot Act ervoor zorgt dat er geen civil liberties zijn, maar als het erop aan komt ken je geen enkel geval waar de Patriot Act ook effectief misbruikt is, en vind je dat de bevolking er eigenlijk niets van merkt, van die politiestaat. Uiteindelijk zit je hier maar wat met stereotypes a la Michael Moore te wuiven, maar zit er geen enkele grond achter je vooroordelen.

Al die threads over de Amerikaanse regering en PNAC nemen de stelling dat de top door en door verrot is als basis, en gaan dan feiten zoeken om die stelling te bewijzen ipv te vertrekken vanuit de feiten en daaruit een conclusie te bouwen. (cfr feiten = case law en de eigenlijke samenleving zoals ze beleefd word door de inwoners v/d VS)
Neen, dat zeg ik niet, dat maakt u ervan. In mijn conclusie zeg ik, dat ik er bang voor ben dat de duimschroeven die nu worden aangelegd, ook ten uitvoer worden gebracht. Ik zie het in wetgeving, in regelgeving, in acts voor openbare orde, overal worden vrijheden ingeperkt. "Ten behoeve van de openbare veiligheid". En ik vind dat een slap excuus. Want opblazen blijven terroristen toch wel doen. En doorschieten doen die Amerikanen ook.

En het is feit dat mensen de mond gesnoerd wordt ten tijde van oorlog. Moet ik daar werkelijk voorbeelden van gaan zoeken? Die komen vanzelf bovendrijven. En dan zijn ze schadelijk. Wantoestanden: Guatanamo Bay, of Abu Graib. Ik weet het, fout voorbeeld misschien, maar het geeft wel aan waar de Amerikaanse regering zich mee bezig houdt.

Trouwens, alleen de naam vind ik al een belediging: Patriot Act. Hoe durven ze, in een tijd waarin we op wereldschaal leven nog een act aan te nemen die de natie moet beschermen? Dat is typisch. Je ziet het ook bij die hele VB-beweging: men keert liever 50 jaar terug in de tijd dan vooruit te denken (verder dan 4 jaar = politieke carrière).

Het klinkt mij teveel naar: laten we lekker Patriottisch de wereld gaan veroveren. En dan vind ik het niet gek, dat ze daarop worden aangevallen. Als ze vervolgens een act introduceren die wat meer alle neuzen één kant op doet wijzen, doet het daar wellicht goed, maar voor mij is het Big Brother-horror.

Mij hoor je niet zeggen dat het een politiestaat is. Mij hoor je enkel zeggen dat dit binnen 200 jaar leidt tot die politie-heilstaat, waarbij het wellicht enkel goed toeven is in de USA "het beloofde land" en de rest van de wereld uitgeknepen wordt om dat ook zo te blijven volhouden.

Dát is wat ik zeg.