Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2021, 21:39   #172
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Sowieso is het onverstandig alles in detail als hierboven te beschrijven. Dat maakt slechte vrienden uiteraard. Ach ja. We blijven individuen. Wat de elites en welgestelden vroeger ervoeren is ook verschillend als wat het gewone volk ervoer. Het gewone volk maakte initieel slecht kennis met elkaar en doet het thans beter. Meer is er niet aan.

Trouwens, zelfs nu nog houden Belgen meer van kwaliteit dan Nederlanders. Iemand die dat ontkent kijkt niet verder dan de betere wegen. In de soberheid van Nederland zie ik nochtans veel schoonheid, maar het vergt een andere blik.

Ik denk trouwens ook dat Nederland in de Gouden Eeuw relatief dichter bij onze cultuur stond, maar dat pas in de 18de en 19de eeuw de cultuur fel veranderde en zuinigheid meer ging benadrukken tot het in de 20ste eeuw weer normaliseerde. Een gevolg van het nationalisme en hoe ieder land een moderne identiteit nodig had.

Soms lijkt het alsof Nederlanders iets missen wat wij hebben en vice versa. Centralistisch nationalisme is sowieso een dwaas idee, maar mijn ideale cultuur is wel een mix tussen de Vlaamse en de Nederlandse.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 augustus 2021 om 21:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden