Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Wind en zon zijn redelijk goed voorspelbaar. En kan men combineren met opslag.
|
Schrijf eerder: "zonder basislast centrales moet men zon en wind energie combineren met opslag". Dus enorme zonnepaneelvelden, veel windmolens en daar nog eens een hoop Tesla Megapacks of Coo-Trois-Ponts bij. Toffe investering (op lange termijn wel nuttig)
Citaat:
Biomassa en ook huisvuil is stoken en dus regelbaar.
|
Sinds de "plastiek wegwerpzakjes" in de ban zijn, is huisvuil een pak minder stabiel in energievolume.
En biomassa opstoken. Geen slecht idee, Topf en zonen had daar een goed systeem voor. Zeer overvloedig voorradige biomassa efficiënt omzetten naar hitte.
Citaat:
En geothermie is ook regelbaar.
|
Zeker. Er is X watt per m³ nu beschikbaar, en moeder natuur (radioactief verval samen met wat zwaartekrachtinteractie met de maan in de kern dus) levert y W m³ om het aan te vullen.
Y is ongeveer 1/50ste van wat de betere Fotovoltaïsche systemen kunnen leveren.
Het verschil tussen X en Y is wat er bruikbaar opgeslagen is.
Citaat:
China is zelfs nieuwsgierig hoe de Belgen het gaan doen met hun geothermietechniek.
|
Niet moeilijk, daar België testen aan het doen is op 1 van de minder "winstgevende" plaatsen op aarde. We surfen op dat vlak mee op de energie onder de Eifel.
Ik ben blij voor hen. Ik wou dat ik hetzelfde mocht doen hier in Vilvoorde. Maar ik mag niet zo diep boren, en ik mag al helemaal geen voldoende groot reservoir aanleggen.
Natuurlijk, China is een beetje groter, en kan betere locaties kiezen voor meer rendement.