Al anderhalf jaar volg ik het nieuws rond de coronacrisis op de voet en zopas vernam ik dankzij het kijken naar De Slimste Mens (editie Nederland) voor het eerst dat de Nederlandse Minister van Volksgezondheid (en rechterhand van premier Rutte) Hugo De Jonge diens broer zeer nauwe banden heeft met de vaccin industrie:
https://www.story.nl/artikel/showbiz...3-c215a3f40aa6
Fragment uit het artikel:
'Criticasters laten Story de afgelopen week weten te twijfelen aan de geloofwaardigheid van De Jonge. Dat heeft volgens hen vooral te maken met Hugo’s broer Marien, die werkzaam is als wetenschappelijk onderzoeker aan het Radboudumc in Nijmegen.
In het verleden werkte Marien voor het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Merck. Die firma werkt samen met AstraZeneca, bij wie ons land onlangs met Italië, Duitsland en Frankrijk 300 miljoen coronavaccins, met een geschatte waarde van 750 miljoen euro, kocht. ‘Hugo focust zich als minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wel heel erg op vaccineren,’ stelt Sonja van den Ende, voormalig Statenlid voor de SP in Zwolle, tegenover Story. ‘Je zou kunnen concluderen dat zijn broer daar een rol in speelt. Ik durf niet te zeggen dat Hugo’s broer geld verdient aan de vele vaccins die er bij een partner van zijn voormalige werkgever zijn ingekocht. Dat gaat me te ver.
Maar ik kan wel zeggen dat beide heren deze schijn van belangenverstrengeling hadden kunnen voorkomen.’
Dat onze Belgische vaccin pusher Marc Van Ranst in het verleden als onderzoeker gewerkt heeft voor farma bedrijven die vaccins ontwikkelen wisten we al langer... Maar dat zelfs de broer van de Nederlandse Minister voor Volksgezondheid nauwe banden heeft met deze industrie is compleet nieuw voor mij...
Hoe duidelijker moeten we het hebben?