Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Dat is de aloude truc natuurlijk. Iemand weet iets niet, maar dat komt dan zogezegd niet omdat die persoon het gewoon niet weet, maar omdat het niet te weten zou zijn. Het is immers ondenkbaar dat de persoon in kwestie een bepaalde fundamentele kennis gewoon niet zou hebben, nietwaar. Iedereen rationeel, leve "de Verlichting". 
|
Ik moet wel zeggen dat ik niet zou weten wat "kunst" nu eigenlijk is, behalve dan wat iemand "kunst" vindt, he. Dat is helemaal anders met concepten als "wetenschap" of "taal" of "technologie" of zo: daar is er een min of meer consensus over het gros van de definitie, en zijn er misschien bestreden aspecten over randgevallen. Nu ja, bij kunst is er waarschijnlijk ook een "centrum" concept waar min of meer iedereen het eens is, maar dan eerder door "imitatie" en niet door het nagaan van een aantal definierende eigenschappen.
Zo zullen ongeveer alle mensen een Rubens als "kunst" klasseren waarschijnlijk, maar hoogstwaarschijnlijk grotendeels omdat zij dat op school zo geleerd hebben, of omdat er veel Rubens schilderijen in gekende musea staan of zoiets.
Echter, om nu een *definitie* te geven die maakt dat een Rubens WEL kunst is, en een foto van mijn vrouw op mijn facebook pagina GEEN kunst is, op een overduidelijke manier, dat is al stukken moeilijker.
Maw, om af te leiden of een zeker object een kunstobject is, puur op basis van de fysico-chemische eigenschappen van dat object, samen met enkele wat minder abstracte concepten van het menselijke bestaan, is stukken moeilijker dan voor een technologie object zoals een benzine motor.
Welke zijn de definierende eigenschappen van een materieel object om het tot "Kunst" te verheffen ?
Om dat te illustreren. Ik kan maar weinig mensen daarvan overtuigen, maar ik vind hoogspanningslijnen door het landschap "kunst". Dat is niet om idioot te doen (hoewel mensen in mijn omgeving dat denken). Ik heb gewoon een kunstzinnige ervaring als ik een hoogspanningslijn doorheen een landschap zie, en dan nog vooral wanneer het daarmee een beetje contrasteert.
Ik heb dat ook met koeltorens van kerncentrales.
Ik vind de combinatie van de wiskundige eenvoudige eigenschappen van die geometrische objecten (de hyperboloide van koeltorens en de cycloide van hangende hoogspanningslijnen) gecombineerd met hun technologische nuttigheid en de fysische processen die dat veroorzaken, gewoon kunst, kunst die door de mens is geschapen, en die hierbij dingen gebruikt die voor totaal andere concepten ingevoerd werden als intellectueel spel.
Weinigen hebben die kunstervaring met mij.