Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat
Ik denk nog steeds dat het vaccin dat virus dodelijker heeft gemaakt, dus zou het tegenwoordig beter om je dan toch maar te laten vaccineren als je nog niet duidelijk besmet bent geweest.
|
Daar verschillen we van mening. Ik begrijp perfect het theoretische argument, maar ik zie daar geen empirische aanwijzingen voor in dit geval. Dat kan nog komen, maar de huidige varianten zijn allemaal ontstaan in gebieden met lage vaccinatie graad en eerder hoge natuurlijke immuniteit. Trouwens, de redenering gaat evengoed op voor natuurlijke immuniteit als vaccinale.
Ik verwacht (maar zie ze nog niet) wel vaccin ontwijkende varianten door vaccinatie, maar die worden ook nog niet waargenomen.
En tot hier toe zijn de resultaten over de delta variant eerder dat die minder dodelijk is. Hospitalisaties zijn sterk afhankelijk van de veranderende verzorgingspolitiek, dat er meer hospitalisaties waren is voor mij niet noodzakelijk een objectieve aanwijzing voor zwaardere ziekte ; maar dat er minder doden zijn eerder een aanwijzing van niet.
Dat er overal virulente antivaxxers doodvallen is "eigenaardig", en oftewel:
1) zijn er enorm veel meer virulente antivaxxers dan men wil toegeven, en zijn die doden een normale fractie
2) helpt men ze om het hoekje
3) is er een genetische correlatie tussen "antivaxxer worden" en "gevoelig zijn aan covid" of zo.