Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Djeezes, nogmaals: je kan een fenomeen niet loszien van zijn historische wording en de context.
|
Ik rammel er natuurlijk een beetje mee, maar ik wilde maar aangeven dat je hier kwam zeggen dat wij "niet wisten wat kunst was", maar dat je nog geen enkele definitie gegeven hebt zonder er van uit te gaan dat men "al ongeveer weet" wat kunst zou zijn.
Er is een goeie methode om te zien of je nu wel een concept gedefinieerd hebt of niet. Vind een nieuw woord uit en ga dan dat woord definieren als het concept dat je eerder wilde definieren, zodat er geen "verdoken aannames" in voorkomen.
In plaats van "kunst", zeg "bloddertunk" of zoiets, en definieer mij nu wanneer een daad of voorwerp of weet ik veel bloddertunk is. Begin trouwens met af te bakenen wat voor concepten zelfs maar potentieel open kunnen staan voor bloddertunk: zijn het materiele voorwerpen ? Wiskundige concepten ? Natuurlijke fenomenen ? Geluid ? .... En noem dan de verifieerbare eigenschappen van zulk concept op die uitmaken of het nu wel dan geen bloddertunk is.
Als je merkt dat je niet over bloddertunk kan praten zonder "kunst" of zo te gebruiken, dan besef je dat je circulair bezig bent.