Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2005, 10:50   #152
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De verdeling IC-IR-L is al lang niet meer correct, is waarschijnlijk zelfs nooit correct geweest. In principe heb je gelijk. L-treinen zijn stoptreinen, IC-treinen zijn snelle verbindingen, en IR zit er zo ergens tussen. De facto is een IR echter een trein die rijdt, op een plaats waar zoveel kleine stations gesloten zijn, dat je ook vrij snel kan gaan.
IR's zijn niettemin handige verbindingen, je geraakt ver, terwijl je amper tijd verliest. Een overstap is immers ook tijdsverlies, he, en wachttijd is vaak langer dan de paar minuten die een IR nodig heeft om ter bestemming te raken. En mensen stappen niet graag over, zelfs als ze er een paar minuten mee winnen...
Dat is waar, maar als je echt wil concurreren met het autoverkeer is snelheid (tijdsduur van de reis) toch wel het belangrijkste criterium. Je kunt wel een trein hebben die rechtstreeks rijdt, maar als het veel langer duurt dan met de wagen zul je mensen nooit verleiden om met de trein te reizen.
Ik geloof daarom meer in een hiërarchisch systeem met intercity's voor de lange afstanden en stoptreinen op korte trajecten om de kleine stations te bedienen. Sneltreinen (IR-treinen) kunnen wel een aanvulling zijn op de intercity's of de stoptreinen voor de middelgrote stations, maar je moet sneltreinen niet als belangrijkste treinsoort gebruiken denk ik.

Citaat:
West-Vlaanderen is redelijk ontsloten, behalve de Westhoek. De regio van Ieper tot Nieuwpoort loopt inderdaad achter.
Zouden daar nieuwe lijnen nog nuttig kunnen zijn denk je?
Citaat:
Er lag vroeger een lijn van Hasselt naar Eindhoven, ja, en daar is nu een fietspad aangelegd. Ik weet wel niet zeker, of ze hetzelfde tracé gaan gebruiken. Ik zeg alleen maar, dat als ze dat doen, Peer eigenlijk niet zo ver ligt.
Ah, dus de lijn ligt er nog in de vorm van een fietspad? Dan is het inderdaad makkelijk: opnieuw rails aanleggen en klaar. Misschien krijg je in de dorpen (als de lijn daar doorheen loopt) alleen wel problemen met nieuwe bebouwing of om een andere reden te weinig ruimte om de lijn in te passen. Dat zou aan de Nederlandse kant ook weleens een probleem kunnen worden, want je zal dwars door Valkenswaard en Waalre moeten. In sneltramvorm is dat in principe geen probleem, alleen moet er wel ruimte genoeg zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden