Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2005, 11:29   #90
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ziehier de weerlegging van de heilige canon dat de economische groei de armoede 'verlicht':

Sinds 1950 is de totale economische productie van de wereld vervijfvoudigd , van 3,8 biljoen dollar naar 18,9 biljoen dollar, terwijl het aantal mensen dat in armoede leeft, in die tijd verdubbeld is.

De globalisatie werkt op dat vlak contraproductief.
Nogal wiedes. Kapitalisme, imperialisme en kolonialisme zijn allemaal systemen om macht te concentreren op plaatsen buiten de bron van arbeid & grondstof (kapitaal).

Dat sinds 1950 de armoede is verdubbeld; is dat in absolute zin, of in relatieve zin? Want de bevolking is ook flink gegroeid sinds die tijd. Van 2,555,360,972 in 1950 naar 6,379,157,361 personen in 2004 (??). Dat is een verhouding van precies 1:2,5!

Mijn conclusie: Een verviervoudiging van de economische groei zou de economische standaarden in evenwicht gehouden hebben. Een vervijfvoudiging echter, die wij nu hebben gezien, zorgt ervoor dat de armoede in de wereld 'slechts' verdubbelt, terwijl het aantal mensen met een factor 2,5 is toegenomen. eehh.. mijn wiskunde. Maar goed. Wat ik wil zeggen: Men heeft 4x meer rijkdomsgroei nodig om 1x grotere bevolking te rechtvaardigen. In dit geval: 2,5x zou een vertienvoudiging van de rijkdom vergen om het armoedepeil op gelijke hoogte te houden?

Laatst gewijzigd door Mephisto : 10 maart 2005 om 11:30. Reden: typo's
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden