Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Zijn die nog de moeite?
12 okt. 2020
Einde van de belastingvrijstelling voor CNG en plug-in hybrides
De Vlaamse fiscus schrapt vanaf 1 januari 2021 de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor CNG-auto’s (aardgas) en plug-in hybrides met een maximum uitstoot van 50 gram/km. Enkel 100% elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof zullen in de toekomst vrijgesteld blijven van BIV en verkeersbelasting. Deze regeling heeft tot gevolg dat wie van plan was een plug-in voertuig aan te kopen of via (financiële) leasing een voertuig in te schrijven op naam van zijn onderneming in Vlaanderen er baat bij heeft dit nog te doen vóór 31 december 2020. Op die manier vermijdt men de BIV en maximaal één jaar verkeersbelasting. Anderzijds blijft de BIV voor plug-in voertuigen vanaf 2021, mede door de lage WLTP-waarden van deze voertuigen, ook in 2021 nog relatief laag. Plug-in voertuigen zijn wel duurder maar voor de berekening van de BIV en de verkeersbelasting speelt de catalogusprijs geen rol.
Simulatie BIV Vlaanderen 2021
Bij de persvoorstelling werden enkele simulaties getoond van de nieuwe BIV formule gebaseerd op de WLTP testmethode. De getoonde voorbeelden zijn een weergave van de tien de populairste modellen op de markt . De Vlaamse administratie preciseert in haar voorbeelden evenwel niet welke motorisaties en CO2 waarden zij in haar voorbeelden heeft gebruikt.
https://www.link2fleet.be/wijziging-...keersbelasting
|
Sinds 21 niet meer hé, maar die van voor 21 rijden hier nog steeds rond hoor. Ik heb nooit toegelaten dat ze bij ons begonnen met die zever van plug in hybrides, ik ben van mening dat dit een belachelijke technologie is, maar het is er wel eentje die jaren aan een stuk gepromoot werd door de regeringen in ons land. Dit terwijl het zowel economisch en ecologisch niet te verantwoorden was. Ze werden enkel en alleen verkocht vanwege fiscaliteit.