Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
En ondertussen tuffen de 2 takt brommers ofte fijnstof kannonen olijk verder op onze fietspaden en zelfs in onze LEZ zones. Notabene op de fietspaden, waar ze hun oliedampen verbranden en vernevel in het gezicht van andere fietsers die eveneens notabene de moeite doen om zich op een stille en milieuvriendelijke manier te verplaatsen en daarbij de giftige dampen diep mogen inademen.
Tot zover "onderzoekt" men of en hoe men deze kan weren uit LEZ zones, doch de opdracht zou moeten luiden om deze met snel mogelijk te verbannen tout court, niet alleen uit LEZ zones maar overal.
|
Ik heb het gevoel dat de sjoemeldieselwagens toch een beetje meer ultrafijnstof en NOx uitstoten, denk je niet? Ook (oude) dieselbussen en vrachtverkeer enz... tweetaktbrommers?
Zullen alvast meestal oldtimerbrommertjes zijn. Want de euronormen laten ook geen nieuwe tweetaktbrommers meer toe sinds 2016. En de laatste nieuw ingeschreven tweetaktmoto is sinds 2006 niet meer toegelaten (vanaf euronorm 3, dat haalde geen enkele normale tweetaktmotor, tenzij een gekastreerde):
https://de.wikipedia.org/wiki/Zweita...che_Grenzwerte
Euh, over hoeveel gereden tweetaktbrommerkilometers spreek je dan?
NO2-grafiekje nodig? (zie ook de minstens 10 draden over het thema

)
Hopelijk gaat deze draad niet verder over 2-T-brommers, want totaal off-topic.
De topic gaat over een WHO-aanbeveling en daardoor eventuele nieuwe wetten van luchtkwaliteit. Ik vermoed strengere LEZ binnenkort.