Los bericht bekijken
Oud 23 september 2021, 08:44   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoeveel brommertjes zie je nog rijden? De dagen dat er een paar dozijn per dag door de straat schetterden hier, al dan niet creatief opgedreven, zijn al een paar jaar achter de rug. Als je nu over Vietnam ofzo zou spreken, ja daar rijden de brommertjes, 2 takt of nog erger, nog zo dik als vlooien op een oostelijk Westaarsneukistaanse straathond.

Zoals in de beginpost aangegeven, 2 takt voertuigen mogen al sinds 2016 niet meer verkocht worden in Europa, en de 4 takt brommers waren in 1 keer een kwart of meer duurder, en veel minder plezant om zelf aan te knutselen.

Zelfs de pizzalevering gebeuren meer en meer met elektrische 2wielers, scooter of fiets.

Irritant detail, elektrische brommers zijn goedkoper dan een speedelec....
Een mix van waarheden en foutieve aannames.

Hoeveel 2 takt brommers zie je nog rondrijden? Je ziet ze nog met de regelmaat van een klok en het zijn er veel teveel. Bovendien is 2 takt nagenoeg onverwoestbaar en gaan die dingen ook ontzettend lang mee.

Op mijn traject 's ochtends kom ik er gemiddeld 4 tegen. In de wetenschap dat ze na passage nog een kwartier stinken, kan je nagaan welke vervuiling een fietser op die manier binnenkrijgt. Ik pas speciaal mijn traject en tijdschema aan om die dingen te mijden, want bij warm of koud, windstil weer of in straten met rijhuizen langs beide zijden is de stank en vervuiling niet te harden.

Het profiel van de 2 takt rijders die je vandaag nog tegenkomt: scholieren, marginalen en allochtonen.

Een 2 takt brommer stoot bijvoorbeeld 25 x meer fijn stof uit dan 4 takt brommer. Daarnaast een hoop koolstofmonoxide waarmee ze bijdragen aan de vorming van ozon. Toevallig 3 stoffen waarvan de WHO de normen wil aanscherpen wegens ongezonder dan gedacht.

Bovendien is het probleem niet zozeer de globale bijdrage aan luchtvervuiling, wel de individuele. Als men normen oplegt voor luchtvervuiling om mensen te beschermen tegen de gevolgen ervan, is het uiteraard niet de bedoeling dat bepaalde individuen veelvouden daarvan gaan uitstoten die vervolgens uitblazen in het gezicht van andere burgers die toevallig de pech hebben dat ze dagelijks zo'n figuur tegenkomen.

Nee, gezien de beschikbaarheid van betere alternatieven met 4 takt brommer en elektrische brommers, is er geen enkele reden om 2 takt in brommers nog toe te laten. Best van al worden ze dan ook zo snel mogelijk van de openbare weg gehaald, eventueel met behulp van slooppremies of voer ze anders maar uit naar Afrika.

Citaat:
"Aan dergelijke tweetakttoestellen zitten zodanig veel nadelen dat je ze niet anders kan omschrijven dan een complete ecologische ramp”, vertelt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More-hogeschool aan Het Nieuwsblad. "Naast veel lawaai stoot zo’n tweetaktmotor extreme hoeveelheden fijn stof uit, maar ook tal van erg vervuilende deeltjes. Het is daardoor ook erg ongezond om zo’n apparaat te bedienen, omdat je constant in die vervuilende uitlaatgassen staat. Zeker in steden met een lage emissiezone (LEZ) is het in feite waanzin dat tweetakttoestellen – denk ook aan brommers – nog wel toegestaan zouden zijn."
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 23 september 2021 om 08:45.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden