Los bericht bekijken
Oud 23 september 2021, 09:06   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een mix van waarheden en foutieve aannames.

Hoeveel 2 takt brommers zie je nog rondrijden? Je ziet ze nog met de regelmaat van een klok en het zijn er veel teveel. Bovendien is 2 takt nagenoeg onverwoestbaar en gaan die dingen ook ontzettend lang mee.

Op mijn traject 's ochtends kom ik er gemiddeld 4 tegen. In de wetenschap dat ze na passage nog een kwartier stinken, kan je nagaan welke vervuiling een fietser op die manier binnenkrijgt. Ik pas speciaal mijn traject en tijdschema aan om die dingen te mijden, want bij warm of koud, windstil weer of in straten met rijhuizen langs beide zijden is de stank en vervuiling niet te harden.

Het profiel van de 2 takt rijders die je vandaag nog tegenkomt: scholieren, marginalen en allochtonen.

Een 2 takt brommer stoot bijvoorbeeld 25 x meer fijn stof uit dan 4 takt brommer. Daarnaast een hoop koolstofmonoxide waarmee ze bijdragen aan de vorming van ozon. Toevallig 3 stoffen waarvan de WHO de normen wil aanscherpen wegens ongezonder dan gedacht.

Bovendien is het probleem niet zozeer de globale bijdrage aan luchtvervuiling, wel de individuele. Als men normen oplegt voor luchtvervuiling om mensen te beschermen tegen de gevolgen ervan, is het uiteraard niet de bedoeling dat bepaalde individuen veelvouden daarvan gaan uitstoten die vervolgens uitblazen in het gezicht van andere burgers die toevallig de pech hebben dat ze dagelijks zo'n figuur tegenkomen.

Nee, gezien de beschikbaarheid van betere alternatieven met 4 takt brommer en elektrische brommers, is er geen enkele reden om 2 takt in brommers nog toe te laten. Best van al worden ze dan ook zo snel mogelijk van de openbare weg gehaald, eventueel met behulp van slooppremies of voer ze anders maar uit naar Afrika.
Dus je weet helemaal niet hoeveel bromfietsen in België rijden en hoeveel km ze jaarlijks afleggen. En al zeker niet hoeveel van die bromfietsen vervuilende tweetakters zijn. Je hebt geen enkele bron.

Dat is dan gewoon puur uit je duimen gezogen omdat je er 's morgens gemiddeld 4 tegenkomt. Dat is dan genoteerd.

Een gemiddelde bromfiets van 2008 stoot ook niet meer NOx uit dan een personenwagen per kilometer, daar had ik dus wel een bron van. Weliswaar een achterhaalde bron vóór dieselgate.

Natuurlijk zijn brandstof-bromfietsen totaal achterhaald sinds de electrische bromfiets.
En dat men ze internationaal nog altijd niet verbied in LEZ zones moet je aan de verantwoordelijken vragen.

Ze zullen zeker argumenteren dat de plofbromfiets de mobiliteit is van de arme wat dommere mensen die aan hun brommertje verknocht zijn.

Hetzelfde verhaal als de stadbewoners voor hun gesubsidieerd dieseltje (met ecopremie tot 15%), en te lui en te dom zijn om die rechttijdig -ruim voor de LEZ- in te ruilen voor een zuinige benzine.

Ik gis maar.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2021 om 09:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden