Los bericht bekijken
Oud 24 september 2021, 10:17   #303
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Van mij zou dat mogen.
We zullen zien wat de onderzoekscommissie naar boven zal brengen.
De Pano reportage en "de afspraak" houden wel wat druk op die commissie, maar of de politiekertjes zichzelf en hun kaste gaan verantwoordelijk stellen, wil ik eerst nog zien.
Ik begrijp echt niet waarom intelligente, rationele mensen iets verwachten van het Vlaamse parlement of de Vlaamse politici. Dat PFOS/PFAS de laatste tijd vaak in het nieuws komt heeft in feite niks te maken met een specifieke partij, Oosterweel of 3M.

https://data.consilium.europa.eu/doc...19-INIT/en/pdf

Het speelt allemaal op het Europees niveau. Europa plaatst in zijn strategische plannen nog steeds economie boven volksgezondheid en welzijn en wil een performante, groeiende chemische industrie.

In 2019 werd op Europees niveau, in het kader van de circulaire economie, beslist om iets te doen aan dit soort vervuiling. Maar de kern van de zaak is dat de enige motivatie om dat aan te pakken, de uitbreiding is van chemische activiteiten in Europese landen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel? Deze hele materie wordt gedreven door de industrie, niet door de politiek of mensen die inzitten met het milieu. De industrie kan niet ontkennen dat de gezondheid van de burgers en de natuur te veel belast wordt. Maar ze willen nog meer chemische fabrieken, met nog meer schade tot gevolg. Dus ze bieden zelf aan om de ergste vervuiling wat tegen te gaan.

Maar het uiteindelijke resultaat gaat in de komende decennia nog meer vervuiling zijn, door meer stoffen die weliswaar iets minder vervuilen of waarvan de wetenschap kan zeggen "We weten het niet". Het is met andere woorden dezelfde aanpak als de laatste decennia. Boerenbedrog, collusie van wetenschappers en de problemen voor zich uit schuiven.

De hele vertoning in het parlement en de heisa in Vlaanderen zijn theater. Wat men op Europees niveau al voor ons heeft beslist is dat er meer chemische bedrijven gaan komen.
discuz is offline   Met citaat antwoorden