Eerste roadtrip ervaring : 1000 km enkele reis heen en terug en 14 dagen stay in Frans toeristisch dorpje aan de kust.
Totaal iets van 2200 km afgelegd. Model : Tesla 3 LR.
Rijstijl was zoals we altijd met de ICE deden. Snelheidslimiet rijden indien verkeer het toelaat. We hebben de A/C, ontdampers enz... onbeperkt laten werken om zo comfortabel mogelijk te reizen. We hebben in totaal ook een paar uur file gereden rond de grote steden.
1. Reis heen en terug : De tussenstops moeten goed ingepland worden, dat is ondertussen algemeen geweten. Ik gebruik de Tesla site en GPS in de auto, de site "a better routeplanner" en de Chargemap app. Met die drie kom je uiteindelijk zonder kleerscheuren aan je bestemming. Maar je steekt er wel veel tijd in.
De routeplanners rekenen het zo uit dat je bij aankomst niet al te veel lading meer hebt. ~15-18%. Ze proberen laadtijden onderweg te minimaliseren. Als je liever op je bestemming aankomt met een reserve van 50% of zo, zul je zelf de aangegeven route moeten gaan tweaken.
Wat men ook beweert, de reis in EV duurt langer dan met een ICE. Voor de 1000 km, reken op iets van een 1,5 tot 2 uur langer. Het riedeltje dat je sowieso om de 2 uur moet rusten en dat je dit perfect kan inplannen met laadtijden gaat niet op. Vermoeidheid plan je niet. Dus als je na een helse rit in de regen even wil rusten, 70 km voor de charger, dan doe je dat. En 70 km verder stop je opnieuw voor 45 minuten om op te laden.
Combineren met de maaltijd is ook niet vanzelfsprekend. Wij stopten net da de middag aan een hotel met superchargers, maar mochten niet binnen om een hapje te eten of een koffie te drinken. Ons hippie-reiskloffie werd blijkbaar niet op prijs gesteld in dit posh hotel.

Dus na het opladen, het dorp ingereden op zoek naar een bakker die sandwiches verkocht.
2. Stay. Op het vakantie adres hadden we natuurlijk geen thuis-charger, maar met de chargemap app wisten we wel waar er laadpalen waren in de buurt. Ik heb een eneco laadkaart die door veel leveranciers aanvaard wordt, maar niet door allemaal. Uiteindelijk waren er 6 palen in de buurt (7 & 11KW) waar ik met de kaart kon laden. 2 daarvan stonden wel in een betaalparking, dus daar moest de parking extra betaald worden. Tussen de andere 4 was er meestal wel minstens 1 vrije te vinden. Maar er zijn momenteel nog niet zoveel EV's natuurlijk.
Aan een grootwarenhuis wilden we laden aan een paal die mijn kaart niet aanvaardde. QR-code scannen brengt je via de phone browser op een website waar je al je CC gegevens moet intypen. (Geen scan of swipe mogelijk) Als dat allemaal correct ingegeven is moet je op voorhand aangeven voor hoeveel € je wil laden. Dat wordt al wat moeilijker, want we wilden gewoon laden terwijl we aankopen deden en rondflaneerden in het shopping center. Als je dat getal dan inbrengt voert de browser je naar je banksite, waar je met je "bakske" een code voor de aankoop moet genereren. Ik weet niet of jullie dat bakske altijd op je lichaam dragen, maar ik niet. Dus na al die moeite, maar gestopt met de poging.
Wel een goed punt was dat in dit dorp, EV gebruikers een sticker konden gaan halen bij de politie waarmee ze overal gratis mogen parkeren op de publieke plaatsen binnen de city limit.
3. Afrekening : De prijs voor laden (zowel Tesla superchargers als andere palen) kwam op een totaal van 190 €. Er rest nog iets van 250 km na aankomst thuis, dus komt dat op een 190 € voor ruwweg 2500 km.
299 kwh geladen aan de superchargers en 159 kwh aan de andere laadpalen.
Een 183 wh/km dus. (Nota : op sommige plaatsen hebben we sentry mode aangezet , dus dat pompt ook energie tijdens het parkeren)
Ter vergelijking met een dieselprijs van 1.55 €/l is dat dus 122 liter of equivalent aan 4,9 l/100 km