Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Daarom vindt jij het dus onbegrijpelijk dat Magnette niet de ratificatie van het Minderhedenverdrag, de uitbreiding van Brussel, een aanpassing van de financieringswet in het voordeel van het zuiden, enz. eiste.
In het akkoord N-VA-PS stond wel de mogelijkheid in de faciliteitengemeenten om nog op Brusselse lijsten te stemmen zou verdwijnen, en dat de gerechtelijke kieskring BHV volledig gesplitst zou worden.
Wat erg, hé?
Je geeft je met je stellingnames nogal bloot, nietwaar abonnee van Le Soir?
|
Ik ben geen voorstander van de uitbreiding van het Brussels gewest. Ik ben zelfs geen voorstander van het
bestaan ( ! ) van het Brussels gewest.
Noch van de twee andere gewesten.
Voorts ben ik niet geabonneerd op eender welk dagblad. Wel neem ik af en toe (indien mogelijk) dagkaarten, indien dat mogelijk is tenminste.
Het punt dat ik wou maken, is dat Magnette tegenover Vlaams-nationalistische eisen geen enkele francofoon-nationalistische eis stelde (waarvan ik enkele voorbeelden gaf). Daarvan heb ik enkel gezegd dat me dat verbaasde, gelet op het feit dat de N-VA wel erg veel binnenhaalde.
Citaat:
Ik snap dus héééééél goed dat de "liberalen" paars-geel plots in hun hol staken. Oeps! Ze staken niet paars-geel in hun hol maar GEEL.
|
Hier volg ik niet. Wat bedoel je?
Citaat:
En Magnette zag dat het goed was.
|
Citaat:
Hij sloeg meerdere vliegen in één klap:
1/ Hij had niet alleen De Wever een loer gedraaid.
2/ Hij werd de schaduwpremier van een dweil. De Grote Leider van Vivaldi.
3/ Hij kreeg niet alleen Franstalig politiek België opnieuw op zijn hand door NIET met de gehate N-VA in zee te gaan, maar vooral zijn kiesvee. DAT verzekert de PS namelijk van haar electorale macht.
Intussen was datgene waarmee De Croo chanteerbaar was uitgeklaard, zeker?
|
- Magnette heeft De Wever geen loer gedraaid. Hij had geen andere keuze: er wou geen zesde partij mee in het N-VA-PS verhaal.
- De PS heeft de departementen Defensie en Pensioenen waar niet zoveel manoeuvreerruimte op zit en je electoraal ook niet echt scoort. Werk kon de partij wel binnenhalen, alsook nog een staatssecretaris. Zo geweldig is dat nu ook weer niet. Wel is het zo dat de PS mathematisch noodzakelijk is voor het overleven van de coalitie. Maar: dat geldt ook voor OPEN VLD, voor de MR, voor Ecolo en voor CD&V...
- De PS heeft op geen enkel moment haar electorale macht kunnen bestendigen. In 2010 had de partij nog 26 zetels in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In 2014, nog 23 zetels. In 2019, nog 20 zetels. Van 900.000 stemmen naar 650.000 stemmen. Dat is een verlies van bijna 30% van hun electoraat. En het wordt er niet echt beter op. Want, volgens de laatste peiling, haalt de partij nog maar 16 zetels. Als de PS op nog geen 15 jaar 40% van haar kiezers zou kwijtraken, wat blijft er dan nog van die electorale macht over?