Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Jouw berekening klopt niet.
Wat daar oneerlijk is zal ik jou even uitleggen met een voorbeeld.
In Limburg overstroomt de Maas regelmatig.
De Maas komt uit Wallonië. Als Vlaanderen telkens de Maas in Limburg overstroomt financiële tegemoetkoming zou vragen aan Wallonië, zou je dan ook op reageren met: "Wat daar oneerlijk aan is ontgaat me?"
|
Dan zou ik net als nu pleiten voor een nationaal solidariteitsfonds. Als iemand zou zeggen "dat is oneerlijk voor Wallonië", zou ik zeggen: "Wat daar oneerlijk aan is, ontgaat me".
Citaat:
Ik weet al wat je wél zou zeggen. Vlaanderen is een rijke regio. Rijke regio's moeten de arme steunen. NIET andersom.
De Waalse armoezaaiers hebben nogal chance dat ze arm zijn, hé, en dat ze het rijke Vlaanderen hebben om hen te helpen, zonder dat ze daar ooit iets voor willen terug doen.
Je kent toch de Vlaamse spreekwoorden: Stank voor dank, en ondank is 's werelds loon?
|
Ik ga niet mee in de duale en stereotiepe beeldvorming van allemaal arme Walen tegenover allemaal rijke Vlamingen. Armeren en rijkeren komen overal voor, dat is een sociaaleconomisch probleem dat in elk land en binnen elke regio speelt. Zo zijn er meer dan 600.000 Vlamingen die in armoede leven. Gaan we die ook allemaal stigmatiseren?
Door altijd de werkelijkheid te analyseren door een tweeledige, nationalistische invalshoek, gaat men natuurlijk verschillen uitvergroten en (vooral) dramatiseren.