Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen
Men gaat toch zeer voorzichtig moeten zijn bij het verkopen van dat initiatief. Men riskeert immers al snel onder het toepassingsgebied van die wet te vallen.
Het grote verschil blijft natuurlijk dat er, zoals Patrickve correct opmerkt, in Duitsland alles wel degelijk volgens hun regelgeving verliep.
En het internationaal recht was nog niet voldoende ontwikkeld om te kunnen zeggen dat er internationale, quasi wereldwijd aanvaarde rechtsnormen waren die zulk gedrag verboden maakte.
Nazi's afknallen tijdens WOII kon perfect, dat viel binnen het concept van oorlog. De processen van Neurenberg daarna waren echter wel degelijk een duidelijke vorm van retroactief strafrecht.
|
Als ik het parlementair halfrond bekijk, zie ik maar één politieke partij die daar (mogelijk) vragende partij voor zou kunnen zijn.
Het lijkt me totaal uitgesloten dat N-VA, OVLD, CDV, Vooruit, Groen of PVDA hierin een initiatief zouden nemen. Ook aan franstalige kant zie ik geen enkele partij vragen stellen bij de huidige wet, dus vanuit die hoek is een initiatief ook onwaarschijnlijk.
En ja, het is logisch dat MOEST het Blok toch een initiatief lanceren, dat ze dan heel veel lastige vragen gaan moeten beantwoorden.